28 Mar 2023

Ny undersökning: Bara två av tio småföretagare nöjda med kommunens stöd

Knappt två av tio småföretagare, 16 procent, är nöjda med det stöd de får i sin kommun. Varannan företagare, 50 procent, saknar en tydlig bild av vilket näringslivsstöd som går att få från kommunen. Det visar en ny kartläggning som Visma Spcs genomfört bland över 900 småföretagare.

– Småföretagen är Sveriges ryggrad och bidrar med var tredje skattekrona till kommunerna. De kommuner som lyckas skapa goda förutsättningar för sina företagare kommer att få ett välbehövligt tillskott till sin budget, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Visma Spcs undersökning visar att endast två av tio småföretagare, 16 procent, är nöjda med det stöd de får från sin kommun. Samtidigt uppger varannan företagare, 50 procent, att de inte har en tydlig bild av vilket näringslivsstöd som går att få från kommunen.

– Eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag är varje person som tar steget till eget viktig. Nu måste fler kommuner arbeta aktivt för att ge människor som drömmer om att driva företag bästa möjliga förutsättningar att kunna ta det steget, säger Boo Gunnarson.

I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt visar en Sifoundersökning att så många som var tredje svensk, 33 procent, drömmer om att bli egen företagare.

– Vi vet att kriser kan skapa nya möjligheter för människor som drömt om att starta eget företag. Landets kommuner måste bli bättre på att stötta befintliga företagare och se till att fler får möjlighet att förvandla sin passion till en företagsidé, säger Boo Gunnarson.

Sveriges kommuner har ett brett uppdrag och ansvarar för en rad uppgifter som rör såväl välfärd som lokal samhällsutveckling. Det kommunala självstyret innebär stor handlingsfrihet men det medför även att kommunernas service till de lokala företagen kan skilja sig mycket åt i olika delar av landet.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, [email protected]
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, [email protected]

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes via e-post mellan 3 och 15 februari 2023. Sammanlagt svarade 927 småföretag på frågan: Är du nöjd med det stöd du får som företagare i din kommun?

Knappt två av tio småföretagare, 16 procent, är mycket eller ganska nöjda med stödet de får som företagare i sin kommun. En tredjedel, 34 procent, uppger att de inte är särskilt nöjda eller inte nöjda alls med kommunens näringslivsstöd. Hälften av småföretagarna svarar att de inte vet om de är nöjda eller inte.

 

Fem tips för att lyckas som egenföretagare

1. Utgå från din passion
Vad brinner du för? Engagemang och driv är två framgångsfaktorer när du startar företag. När du låter din affärsidé utgå från din passion har du större förutsättningar att både lyckas med ditt företag och ha roligt under tiden.

2. Be om hjälp
Undersök vilket stöd din kommun och Nyföretagarcentrum erbjuder nystartade företag. Det kan handla om allt från rådgivning och information till nätverksträffar och samverkansprojekt. Med bra rådgivning ökar dina möjligheter att driva ditt företag under många år.

3. Skaffa en mentor
En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året. Den mentor du letar efter ska givetvis ha en lång erfarenhet från näringslivet och vara genuint intresserad av att hjälpa just dig och ditt företag.

4. Fokus på försäljning
Ingen säljer din affärsidé lika bra som du. Prova dig fram till vilken metod som passar dig bäst och utvärdera löpande vilka säljaktiviteter som leder till flest affärer. Använd gärna ditt personliga nätverk som bollplank när du tränar på din säljpitch.

5. Marknadsför ditt företag
Ta alla tillfällen i akt att berätta om vad just ditt företag erbjuder och vilken nytta det gör för dina målgrupper. Etablera företagets digitala närvaro och undersök om och hur du ska annonsera.

Presskontakt

PR & kommunikationsansvarig Visma Sverige