Almedahls grundades 1846 och har sina rötter i starka nordiska designtraditioner. Den huvudsakliga produktionen idag är rullgardinsväv för offentlig miljö. Allt designas och tillverkas i Sverige och en stor del av produktionen exporteras till hela världen.

Huvudkontoret ligger i Kinna utanför Göteborg och här arbetar 22 tjänstemän och 32 kollektivanställda. När Karin Lindholm började på Almedahls för snart 25 år sedan var antalet anställda 170. Produktionen har med tiden förändrats och med nya tekniker och processer har den effektiviserats, vilket har lett till minskad personalstyrka i fabriken.

– Även lönearbetet har ju förändrats under de år jag jobbat här. Det är en väldigt stor skillnad mot för idag, säger Karin.

Karin Lindholm arbetar som redovisningsekonom på Almedahls och sköter förutom lön, bokslut, skatt och moms. Där lönearbetet i Agda PS är det som tar minst av den totala arbetstiden. På Almedahls har man sedan ett par år tillbaka Agda PS som en molntjänst (SaaS) och det är uppskattat att slippa tänka på uppdateringar och installationer.

I Visma Enterprise kundcommunity är Karin med och prenumererar på nyheter för att hålla sig uppdaterad på vad som händer i Agda PS. I communityn finns även olika grupper för användare och när Almedahls implementerade rese- och utläggssystemet Visma.net Expense förra året, blev det naturligt för Karin att gå med i just den gruppen. Att själv kunna söka svar på frågor i olika forum och få vägledning där, är till stor hjälp.

Som hos så många andra företag, har pandemin påverkat hur resandet hos Almedahls ser ut idag. Antalet tjänsteresor har minskat och Visma.net Expense används mestadels för hanteringen av traktamenten.
Karin har arbetat 21 år i Agda PS och i Agda PS Tid sedan 2013. Just det införandet tog bort många manuella moment och gjorde lönearbetet mycket enklare. Att tidsstämplingar förs över med automatik till lönesystemet är toppen, tycker Karin.

Hur lätt är det att få hjälp när du behöver det?

– I och med att lön endast är en del av mina arbetsuppgifter har jag lite svårt att vara uppdaterad på alla funktioner och nyheter i systemet. Så vid stora årsuppdateringar och semesterårsskiftet, tar jag alltid konsulthjälp. Jag bokar själv in konsulten via bokningskalendern i communityn. Väldigt smidigt och det funkar utmärkt.

– Och de få gånger jag kontaktar supporten får jag alltid den hjälp jag behöver. Även om jag inte lagt ett brådskande ärende så får jag oftast snabb respons.

Vad är det bästa med Agda PS?

– Jag tycker att Agda PS är användarvänligt, ett bra och stabilt system. Som jag verkligen kan rekommendera till andra.

Intervju med Karin Lindholm 13 april 2023

 

Tillbaka till Agda PS