
Ersättning till förtroendevalda
Ansök om ersättning på ett smidigt och digitalt sätt
Ansök om ersättning på ett smidigt och digitalt sätt
Att som förtroendevald ansöka om ersättning är en återkommande administrativ uppgift som i de flesta fall innefattar penna, papper och frimärken.
Med hjälp av Vismas e-tjänst "Ersättning till förtroendevalda" får den förtroendevalde en smidig process där risken för fel minimeras. Tack vare inloggning med e-legitimation kan både den förtroendevalde och verksamheten vara säkra på att inlämnade uppgifter gäller för rätt person.
E-tjänsteformuläret ser dessutom till att all information som anges är korrekt formaterad och hjälper även till att summera antalet timmar som den förtroendevalde ansöker om.
1. Nämndsmöte hålls
2. De förtroendevalda skriver ner sina ersättningskrav på en blankett
3. De förtroendevalda lämnar blanketten till nämndsekreteraren
4. Nämndsekreteraren sammanställer infon från de förtroendevalda
5. Nämndsekreteraren behöver ofta reda ut frågetecken med den förtroendevalda
6. Nämndsekreteraren uppdaterar ersättningskravet
7. Nämndsekreteraren skickar kraven till lönekontoret
8. Lönekontoret sammanställer informationen till löneutbetalningar
9. Lönekontoret skickar utbetalningarna till banken
10. Den förtroendevalde får sin ersättning utbetald
1. Nämndsmöte hålls
2. De förtroendevalda använder en e-tjänst på sin dator/mobil för att registrera sin tid
3. Ordförande i nämnden (eller annan godkänd aktör) attesterar ansökningarna digitalt
4. En integration med lönesystemet skickar vidare uppgifterna automatiskt
5. Lönekontoret verifierar att informationen är korrekt.
6. Den förtroendevalde får sin ersättning utbetald.
Vid en visning får du bland annat insyn i:
- Hur ni effektiviserar hanteringen av ersättning
- Hur ni minimerar risken för fel
- Vismas tjänst "Ersättning till förtroendevalda", ett e-tjänsteformulär som förenklar och förbättrar hela processen.
Använd formuläret här intill för att anmäla intresse så hör vi av oss med förslag på tider. Våra visningar är självklart kostnadsfria.
Med hjälp av en e-tjänst kan den förtroendevalde logga in med e-legitimation och göra sin ansökan när det passar, oavsett om det är på sammanträdet, på den ordinarie arbetsplatsen eller hemma i soffan. E-tjänsten är responsiv vilket gör att den fungerar både i en mobil, läsplatta och på en dator.
När den förtroendevalde har gjort sin ansökan får nämndsordförande (eller annan behörig aktör) en notis om att det finns en ansökan att attestera. Tack vare attesten kan eventuella fel upptäckas innan utbetalningen sker. Även denna e-tjänst är webbaserad och responsiv vilket gör tillgängligheten stor.
När den förtroendevalde har gjort sin ansökan får nämndsordförande (eller annan behörig aktör) en notis om att det finns en ansökan att attestera. Tack vare attesten kan eventuella fel upptäckas innan utbetalningen sker. Även denna e-tjänst är webbaserad och responsiv vilket gör tillgängligheten stor.
Det finns många fördelar med våra lösningar. Här är några av de som våra kunder tycker bäst om.
En e-tjänst minimerar potentiella fel på ansökan genom att validera den information som den förtroendevalda anger.
Med Vismas lösning är informationen digital hela vägen från den förtroendevalde till lönekontoret.
Tack vare att hela kedjan är digital och att lösningen är integrerad med lönesystemet effektiviseras processen, vilket sparar ledtid, personalresurser och pengar.
Både e-tjänsten för ansökan och e-tjänsten för attest verifieras och skyddas med e-legitimation.
Lösningen ger möjlighet till självservice dygnet runt, året runt, på de digitala plattformar som användaren har.
Tack vare den digitala kedjan får både den förtroendevalde och administrationen en tydlig historik över det som har skett.
Fyll i vårt formulär så kontaktar vi dig och berättar mer om vår lösning.