Ersättning till förtroendevalda

Ansök om ersättning på ett smidigt och digitalt sätt

Digitalisera hela ersättningsprocessen till förtroendevalda med vår lösning 

Att som förtroendevald ansöka om ersättning är en återkommande administrativ uppgift som i de flesta fall innefattar penna, papper och frimärken.

Med hjälp av Vismas e-tjänst "Ersättning till förtroendevalda" får den förtroendevalde en smidig process där risken för fel minimeras. Tack vare inloggning med e-legitimation kan både den förtroendevalde och verksamheten vara säkra på att inlämnade uppgifter gäller för rätt person.

E-tjänsteformuläret ser dessutom till att all information som anges är korrekt formaterad och hjälper även till att summera antalet timmar som den förtroendevalde ansöker om.

Fördelar

  •    Hela kedjan blir digital

  •    Färre källor till fel

  •    Snabbare & säkrare hantering

  •    Tillgängligt & spårbart

 Anmäl dig till vårt webbinar

Rapport: Ersättning till förtroendevalda

Visma genomförde under februari och mars 2019 två stora enkätundersökningar med 249 av Sveriges kommuner och över 1900 förtroendevalda. Dessa undersökningar visade bland annat att 95% av alla kommuner saknar en digital lösning för att ansöka om ersättning för förtroendeuppdrag.

Ladda ner rapporten här

Så fungerar ersättning till förtroendevalda idag

 

1.  Nämndsmöte hålls
2.  De förtroendevalda skriver ner sina ersättningskrav på en blankett
3.  De förtroendevalda lämnar blanketten till nämndsekreteraren
4.  Nämndsekreteraren sammanställer infon från de förtroendevalda
5.  Nämndsekreteraren behöver ofta reda ut frågetecken med den förtroendevalda

6.  Nämndsekreteraren uppdaterar ersättningskravet
7.  Nämndsekreteraren skickar kraven till lönekontoret
8.  Lönekontoret sammanställer informationen till löneutbetalningar
9.  Lönekontoret skickar utbetalningarna till banken
10.  Den förtroendevalde får sin ersättning utbetald

Så fungerar Vismas lösning

 

1.  Nämndsmöte hålls
2.  De förtroendevalda använder en e-tjänst på sin dator/mobil för att registrera sin tid
3.  Ordförande i nämnden (eller annan godkänd aktör) attesterar ansökningarna digitalt
4.  En integration med lönesystemet skickar vidare uppgifterna automatiskt
5.  Lönekontoret verifierar att informationen är korrekt.
6.  Den förtroendevalde får sin ersättning utbetald.

Tre komponenter

Lösningen består av tre komponenter som både underlättar för de förtroendevalda och minskar mängden administration för nämndsekreterare.

E-tjänst för den förtroendevalde

Med hjälp av en e-tjänst kan den förtroendevalde logga in med e-legitimation och göra sin ansökan när det passar, oavsett om det är på sammanträdet, på den ordinarie arbetsplatsen eller hemma i soffan. E-tjänsten är responsiv vilket gör att den fungerar både i en mobil, läsplatta och på en dator.

E-tjänst för attest

När den förtroendevalde har gjort sin ansökan får nämndsordförande (eller annan behörig aktör) en notis om att det finns en ansökan att attestera. Tack vare attesten kan eventuella fel upptäckas innan utbetalningen sker. Även denna e-tjänst är webbaserad och responsiv vilket gör tillgängligheten stor.

Integration med lönesystem

När ansökan är attesterad skickas den automatiskt vidare till lönesystemet med hjälp av en integration. Det eliminerar möjligheten till fel orsakad av den mänskliga faktorn samtidigt som det sparar tid.

Anmäl dig till vårt webbinar

Digitalisera hanteringen av ersättning till förtroendevalda

I detta webbinar får du ta del av:
- Hur man effektiviserar hanteringen av ersättning
- Hur man minimerar risken för fel 
- Vismas tjänst "Ersättning till förtroendevalda", ett e-tjänsteformulär som förenklar och förbättrar hela processen.

Datum för webbinarier:
Torsdag 26 september, kl 13-14

Fler tider kommer allt eftersom, så håll utkik.  

Webbinariet är kostnadsfritt!

Roll
För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke

Fördelar med vår lösning

Det finns många fördelar med våra lösningar. Här är några av de som våra kunder tycker bäst om. 

Hela kedjan blir digital

Med Vismas lösning är informationen digital hela vägen från den förtroendevalde till lönekontoret.

Färre källor till fel

En e-tjänst minimerar potentiella fel på ansökan genom att validera den information som den förtroendevalda anger.

Snabbare hantering

Tack vare att hela kedjan är digital och att lösningen är integrerad med lönesystemet effektiviseras processen,  vilket sparar ledtid, personalresurser och pengar.

Säkert

Både e-tjänsten för ansökan och e-tjänsten för attest verifieras och skyddas med e-legitimation.

Tillgängligt 

Lösningen ger möjlighet till självservice dygnet runt, året runt, på de digitala plattformar som användaren har.

Spårbart

Tack vare den digitala kedjan får både den förtroendevalde och administrationen en tydlig historik över det som har skett.

Kontakta mig

Fyll i vårt formulär så kontaktar vi dig och berättar mer om vår lösning.

För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke

Vi kontaktar dig