Jobbar ni fortfarande med att granska varje faktura?
Proceedo effektiviserar era processer for avtals-, beställnings- och fakturahantering.

Nyheter

2016-03-21 Dags att anmäla sig till användarträffen

Användarträff Visma Proceedo

 

Användarträffen kommer att hållas den 18-19 maj på Kungsholmen i Stockholm. Dag 1 handlar om Proceedos utvecklingsplan, Best Practice, interaktiva rundabordssamtal och avslutas med mingelmiddag. Dag 2 fokuserar på demo av våra produktnyheter som CLM eller Spendency och avslutas med lunch.

Gör som andra och anmäl dig snarast möjligt, men inte senare än 4 maj. Läs mer och anmäl dig!

 

2016-02-25 Tänkte du besöka SOI 25-27 april? 

SOI årskonferens

Kom då till vår monter och säg hej och prata med våra duktiga representanter och inköpsexperter. Vår kund Göteborgs stad är värden för årets konferens och kommer under måndagen att presentera hur man jobbar efter devisen "Hållbar stad – öppen för världen!".

Årets tema är SOI:s nationella strategi för offentliga inköp. Civilministern Ardalan Shekarabi presenterar hur regeringen tänker sig offentlig upphandling. IKEA framför sina inköpsstrategier för indirekt material.

Vi på Visma Commerce pratar gärna med dig om strategiskt inköp och upphandling samt demonstrerar våra lösningar. Välkommen till vår monter!

Se hela programmet här!

 

2016-02-22 Blogginlägg: Två nyckelkompetenser för framgångsrikt inköp

Vi lever i en värld med ständiga och snabba förändringar. Förmåga att upprätthålla rätt kompetens kommer att vara en avgörande faktor om inköpsfunktioner ska kunna identifiera och leverera de förbättringsmöjligheter som existerar både nu och i framtiden. Rätt kompetens kommer att vara avgörande både för inköpsfunktionens och för hela organisationens framgång.

Men vilka är dessa kompetenser, vilka vägval inköpschefer står inför och vilka utmaningar det innebär? Till blogginlägget!

Inköpstankar i tiden

 

2016-02-17 Välkommen Landstinget Västernorrland

Ytterligare ett landstig har valt Visma Proceedo Inköp och Faktura inklusive en integration ifrån TendSign. Landstinget Västernorrland (LVN) har ca 7 000 anställda och ca 1 900 slutanvändare som från och med första februari lägger alla sina ordrar i Visma Proceedo.

- LVN har varit en mycket engagerad kund som har testat mycket och kan Proceeedo väldigt bra när de nu går i produktion, säger Cecilia Nyström, projektledare på Visma Commerce.

 

 

2016-02-12 Vi är certifierade enligt ISO 9001:2008 

ISO certifiering Visma Commerce

ISO 9001 är en internationell standard i ISO 9000-serien. Kravstandarden ISO 9001:2008 definierar de krav som ledningssystemet för kvalitet skall uppfylla för att vara certifierbart.

ISO 9001 innehåller femtioåtta krav som baseras på sju principer:

  1. Kundfokus
  2. Ledarskap
  3. Medarbetarnas engagemang
  4. Processinriktning
  5. Förbättring
  6. Faktabaserade beslut
  7. Relationshantering

- Syftet med denna certifiering är att på ett övergripande sätt se att vi jobbar på ett strukturerat sätt och uppfyller ISO 9001:2008 kraven. Det handlar land annat om att bryta ner affärsplanen för respektive enhet, sätta KPI:er som vi också följer upp och agerar på om vi inte når våra mål. Med detta som grund har vi bra kontroll på att bolaget utvecklas enligt de mål vi har sagt som viktigast i vår kvalitetspolicy, säger Stefan Blomgren, Service Management Director på Visma Commerce.

 

2016-02-02 Webbinarium: Hur maximerar du effekten av ett beställningssystem och skapar mätbara resultat?

Den 10 februari kl. 10:35-11:15 berättar Christine Källner från Varbergs kommun om hur man räknade hem en nettonytta på 13 miljoner med sin investering i beställningssystemet Visma Proceedo. Hon delar med sig av lärdomarna och tips på vad man ska tänka på vid implementeringen. 

Anmäl dig till webbinariet här!

Varbergs kommuns PENG-analys visade att investeringen i P2P gav nettonytta på 13 miljoner. 

 

2016-01-25 Mött oss på Upphandlingsdagarna

Kom förbi Vismas monter på Upphandlingsdagarna den 27-28 januari. 

Våra inköpsexperter och säljansvariga kommer finnas på plats för att diskutera de nya upphandlingslagarna. Vi är även alltid redo för att demonstrera våra lösningar för spendanalys, inköp, upphandling, avtalsuppföljning och direktupphandling. Vi ses i monter A6!

 

2016-01-22 Landstinget bytte system över en natt

Läkemedel är kanske inte de vanligaste varorna att hantera i ett inköpssystem, men att det går alldeles utmärkt visar Landstinget Sörmland.

– Det krävde ett intensivt arbete både från Vismas och från vår sida för att vi skulle få en lösning som uppfyllde våra krav. Men dialogen fungerade bra, och vi fick fram en bra lösning i tid, även om det var lite tajt på slutet, säger Fredrik Ax på läkemedelskommittén i Landstinget Sörmland. Läs vidare>>

 

 

2016-01-12 Fem stora förändringar inom framtidens inköp. Trendrapport.

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna.

För att få insikt om detta frågade vi tre inköpsexperter:
Helena Brynolfsson vd på ProSourcia och tidigare inköpschef på bland
annat PostNord, Björn Axelsson, Sveriges första professor i inköp samt
Daniel Knudsen, Senior Procurement Advisor på Eon.

Här är fem trender som de tror kommer att påverka inköp i framtiden.

  1. Mer strategisk roll
  2. Faktabaserade inköp
  3. Andra kompetenser
  4. Kraftfullare lättanvända system
  5. Automatisering

Läs hela rapporten "Så blir framtidens inköp" här!

 

2016-01-08 Gratis guide till smartare fakturahantering

De senaste fem åren har elektroniska fakturor slagit igenom på bred front. De organisationer som har kommit längst i processen att övergå till elektronisk fakturahantering har upp mot 90 procent e-fakturor. Vill ni också hamna i ledarligan?

Läs guiden till smartare fakturahantering som innehåller:

• Så fungerar e-faktura
• 5 saker att tänka på vid införande av e-fakturalösning
• Tips på effektiv övergång till e-faktura

Klicka här för att ladda ner "Smartare fakturahantering"!

 

 

2015-12-22 God Jul och Gott Nytt År!

 God Jul önskar Visma Commerce

 

2015-12-14 Dela och ta del av formulär

Nu finns det cirka 20 formulär i den gemensamma BO:n för formulärsmallar. Logga gärna in och ta del av dessa samt ladda upp egna mallar som andra organisationer kan dra nytta av. Har du ingen inloggning? Beställ en av er kundansvarig eller Servicedesk. Varje kundorganisation får en gemensam inloggning. BO:n är kostnadsfri.

 

2015-12-11 Nya datum för Proceedo utbildningar 2016

Vårens utbildningar på plats "Tjänstebeställningar och formulär" och "Administratörsutbildning Faktura" hålls i Stockholm och Göteborg. Gör som andra och anmäl dig redan nu genom att klicka på länkarna nedan! 

Tjänstebeställningar och formulär

  • Göteborg 11 februari
  • Stockholm 17 februari

Administratörsutbildning Faktura 

  • Göteborg 10 mars
  • Stockholm 16 mars

Proceedo utbildningar 2016

 

2015-11-30 Finns det likheter mellan kategorimappning och gränsdragning vid direktupphandling?

Inköpsexperten Helena Brynolfsson menar att det finns likartade utmaningar mellan kategorisering av inköp och offentlig sektors gränsdragning vid direktupphandling. Helena ser möjligheter till utbyte av erfarenheter mellan dessa två områden. På vilket sätt? Läs Helenas nionde inlägg i bloggserien "Inköpstankar i tiden". 

2015-10-30 Intervju med Peter Gerhardsson

Den första oktober tillträdde Peter Gerhardsson som ny vd för Visma Commerce. Nu är det dags att presentera Peter i en kort intervju. 

Foto: Christos Mylonas

Beskriv din bakgrund?

Idrottsbakgrund med 15 år som elitspelare inom ishockey, där jag fick möjligheten att kombinera en trainee-plats på IBM med min idrott, varpå jag kunde titulera mig Systemutvecklare med fokus på Java. Därefter har jag arbetat med försäljning på IT-bolagen Connecta och XLENT. De senaste sex åren var jag Sverigechef på Avanade.

Några ord om första månaden på jobbet som ny vd för Visma Commerce och dina första intryck av bolaget?

En mycket varm och välkomnande atmosfär på Visma, både på koncernen och specifikt hos Commerce. Man är inkluderande och mycket vänligt inställd i sitt tillmötesgående. Något jag personligen värdesätter väldigt högt då jag ofta reflekterar över hur vi uppfattas av våra kunder.

Vad kan du tillföra som vd?

Jag hoppas kunna tillföra att bygga ett Visma Commerce - där vi driver mot samma gemensamma mål och vision, och alla känner sig delaktiga i en och samma kultur som bygger på ett varumärke sprunget ur våra värderingar.

Utmaningar och möjligheter med att leda ett produktföretag?

Att balansera intresset mellan perfektion i skapandet av produkten och vad marknaden efterfrågar och vill betala för. Möjligheterna är enorma med ett produktbolag där man både kan arbeta långsiktigt och kortsiktigt, medans i tjänstesektorn är en förlorad fakturerbar timme inte möjlig att ta igen.  

 

2015-10-05 Träffa oss på ESV-dagen imorgon 

Marika Agetoft och Fredrik Klevebring finns på plats under ESV-dagen och svarar gärna på era frågor och funderingar kring ramavtalet .

- Välkommen till vår monter nummer VH01:01, säger Marika och Fredrik.

Fredrik Klevebring Marika Agetoft ESV-dagen


2015-10-01 Peter Gerhardsson ny VD för Visma Commerce

Den första oktober tillträdde Peter Gerhardsson som ny VD för Visma Commerce. Peter har lång erfarenhet från IT-branschen och kommer närmast från IT-konsultbolaget Avanade, där han varit Sverigechef de senaste sex åren.

Peter Gerhardsson vd Visma Commerce

Foto: Christos Mylonas

– Visma Commerce har i dag en stark position som leverantör av molnbaserade tjänster inom inköp, upphandling och anbud. Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda ett bolag där de tekniska möjligheterna är enorma och förväntan från kunderna höga, säger tillträdande VD Peter Gerhardsson.

Peter Gerhardsson kommer närmast från Avanade där han var Sverigechef i sex år. Tidigare har han även arbetat med försäljning på IT-bolagen Connecta och XLENT. Peter har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning och starkt ledarskap.

Visma Commerce avgående VD, Daniel de Sousa, går nu vidare inom koncernen och blir VD för Visma Spcs.

– Det har verkligen varit ett privilegium att driva utvecklingen av upphandling och inköp under så många år, nu är dock tiden kommen för att lämna över stafettpinnen till någon annan. Jag är övertygad om att Visma Commerce kommer att utvecklas i rätt riktning under Peters ledning, säger avgående VD Daniel de Sousa.


2015-09-29 VD-byte när Daniel de Sousa går över till Visma Spcs 

Daniel de Sousa slutar som VD för Visma Commerce för att gå vidare mot nya utmaningar som VD för Visma SPCS. Peter Gerhardsson tillträder som VD för Visma Commerce den 1 oktober.

Daniel de Sousa

Foto: Christos Mylonas

- Det är med glädje jag ser tillbaka på de senaste årens snabba utveckling för såväl e-handel som för Visma Proceedo. Vi är många som har jobbat hårt för skapa maximalt kundvärde och jag är stolt för att vi, trots stora utmaningar, fortsatt att driva utvecklingen av e-handel framåt. Särskilt glad är jag för de omfattande investeringar vi gjort på senare tid i nästa generations e-handelstjänst, är helt säker på att Visma Proceedo kommer att fortsätta utveckla marknaden under ny ledning, säger Daniel de Sousa och fortsätter:

- Utan kunder som utmanat oss under åren hade utvecklingen inte varit densamma. Vill passa på och tacka alla berörda för ett gott samarbete!


Peter Gerhardsson kommer närmast från Avanade där han var Sverigechef på Avanade i sex år och har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning och starkt ledarskap vilket gör honom väl lämpad att fortsätta resan med tillväxt på Visma Commerce.

 

2015-08-18 TDC valde Visma Proceedo som plattform för sin portal och lyckades reducera tre system. 

När telekomleverantören TDC ville effektivisera sin inköpsprocess var målet att automatisera så mycket som möjligt samt få bättre kontroll och spårbarhet över det som köptes och betalades. För att uppnå detta skapades en portal där användarna enkelt skulle kunna hantera beställningar och fakturor.
Läs kundcaset om utmaningarna, lösningarna och resultatet.

 

 

2015-06-17 Mer välfärd för pengarna - hur är det möjligt?

Träffa Visma i Visby under Almedalsveckan!
Vi håller till på Hästgatan 12 både onsdag 1 juli och torsdag 2 juli. Här får du ta del av spännande seminarier, livlig debatt och trevligt mingel. Du träffar oss från Visma samt våra kunder och partner.

Alla arrangemang under veckan är kostnadsfria och öppna för alla. Det är bara att droppa in på våra seminarier, ingen föranmälan behövs.

 

2015-05-21 Årets användarträff är här!

Då var det dags för årets träff för användare av Visma Proceedo. Vi är så glada att så många av våra kära kunder kunde komma till Stockholm för att nätverka och utbyta erfarenheter. Ni är underbara! 

kundträff Foto: Christos Mylonas

2015-05-13 Vässa din kunskap i Visma Proceedo

Utbilda dig och få träffa andra användare på köpet. 

Proceedo utbildningar

Under juni återkommer två av våra populära kundutbildningar: 

>> Tjänstebeställningar och formulär, 4 juni

>> Administratörsutbildning Faktura, 11 juni

Utbildningarna sker i våra lokaler på Lindhagensgatan 94 i Stockholm, lunch ingår.

Intresserad? Anmäl dig via formuläret på hemsidan.

 

2015-04-20 Visma Commerce och Effso lanserar ett nytt verktyg för spendanalys

Visma och inköpsexperterna Effso lanserar ett enkelt och kraftfullt verktyg för spendanalys genom det samägda bolaget Spendency AB. De båda bolagen inleder även ett strategiskt samarbete för att bättre stödja inköpsorganisationer i Norden.  

Under de senaste åren har båda organisationerna identifierat en stark trend bland inköps- och upphandlingsorganisationer att få en högre grad av kontroll över sina kostnader och att arbeta mer faktabaserat och proaktivt med inköp. 

“Ett enkelt och användarvänligt spendanalys-verktyg framtaget av de absolut vassaste inköpsspecialisterna kommer att ge våra kunder ett stort värde”, säger Daniel de Sousa VD för Visma Commerce. 

Läs mer om spendanalysverktyget Spendency

 

2015-04-15 Nu kan du anmäla dig till årets träff för användare av Visma Proceedo

Användarträffen kommer att hållas den 20-21 maj på Kungsholmen i Stockholm.  

Fokus för årets träff är precis som förra året att utbyta erfarenheter med varandra samt diskutera effektivisering av arbetet i Visma Proceedo. Utöver det presenterar vi nuvarande status för projektet Proceedo 9 och ger er möjlighet att titta närmare på det i mindre grupper. Detta för att inhämta er feedback och svara på eventuella frågor.

Årets Best Practice innehåller ämnen som hur man ökar andel e-faktura, möjligheter med formulär och spendanalys med flera. Vi kommer även att lansera en uppsättning av Proceedo där ni som kunder kan dela formulär med varandra och på så sätt dra nytta av varandras arbete och uppfinningsrikedom.

Nytt för i år är att du kan beställa användarträffen i Proceedo om du har Visma Proceedo Beställning. Du som inte använder Visma Proceedo Beställning anmäler dig via ett anmälningsformulär.

Läs mer och anmäl dig här!

2015-04-01 Nytt blogginlägg i serien "Inköpstankar i tiden".

I det andra blogginlägget i serien ”Inköpstankar i tiden” reder Helena Brynolfsson ut spendanalysens syfte.  

"Det är klokt att börja med att fråga sig: Varför ska vi göra en spendanalys?
Detta kanske låter trivialt, men om du inte är klar på varför du ska göra en spendanalys och vad den ska leda till, så tror jag att det finns en risk att du lägger ner för mycket eller för lite tid. Och att du i slutänden får en analys som du inte har nytta av på samma sätt du skulle haft om du varit klar med syftet från början...

Läs hela blogginlägget

 

2015-03-20 Ny bloggserie "Inköpstankar i tiden"

Läs det första inlägget i vår nya bloggserie "Inköpstankar i tiden". Inköpsexperten Helena Brynolfsson skriver om spendanalysens vad, hur och varför.

Till Vismas blogg

 

2015-02-27 Träffa oss på SOI:s Årskonferens 

Sveriges Offentliga Inköpare håller sin årliga konferens den 20-22 april i Helsingborg i år. Kom gärna förbi Vismas monter och nätverka med vår vd Daniel de Sousa och våra säljare.

Även vår strateg för inköp och upphandling, Helena Brynolfsson, kommer att finnas på plats.

Daniel de Sousa 

Om SOI:s Årskonferens

 

2015-02-26 Användarträff - Save The Date

Nu är datumet för årets användarträff bestämt. Skriv in 20-21 maj i din kalender redan nu! Inbjudan med agenda och mer information kommer inom kort.

OBS! Vi kan erbjuda max 2 deltagare per kund på grund av begränsat antal platser.

 

 

2015-02-17 Ett infographic om samordnad varudistribution. 

När Växjö kommun införde samordnad varudistribution uppkom flera positiva effekter genom kombination av e-handel och samordnad varudistribution. Vi illustrerar fördelarna genom en infographic illustration. Infographic - Mer grafik, mindre text. 

 

2015-01-29 Läs om centrala inköp hos Fazer

"Vi kan nu garantera våra leverantörer större inköp, vilket ger oss en möjlighet att förhandla om bättre priser. Dessutom bättre kontroll.", säger Harald Rydén, inköpschef på Fazer Food Service.

 

Ordet Fazer för många är choklad och godis. Så tänker de flesta men Fazer är mycket mer än så. Koncernen äger bland annat Fazer Food Services med 220 restauranger i Sverige.

Några år tillbaka fanns inget gemensamt inköpssystem. Idag förhandlar inköpsavdelningen centralt med leverantörerna och väljer ut de bästa leverantörerna och varorna. Sortimentet läggs sedan in i Proceedo-inköpsportalen.

Mindre miljöpåverkan och sparade pengar - Läs kundcaset om när Fazers 220 restauranger gick över till centrala inköp. 

 

2014-12-08 Ladda ner whitepaper om automatisk fakturamatchning 

Whitepaper Bye Bye manuell attestering

Att hantera en faktura manuellt involverar ofta flera personer på företag. Den ska t ex konteras, skickas till rätt person för kontroll och attestering samt skickas för betalning. För företag med tusentals fakturor per år blir det snabbt mycket tid. Vilket betyder pengar.

Läs Visma Proceedos whitepaper om automatisk fakturamatchning och inköp- till- betalning- system.

 

2014-11-20 Utvecklingsplan Visma Proceedo

Mobilanpassning, ökad användarvänlighet, och ut med Java. Det är målet för utvecklingen av Visma Proceedo de närmaste åren efter att vi besökt kunder, studerat hur de använder verktyget och fått värdefull feedback.

Just nu pågår utvecklingen av Proceedo fakturahantering. Vi planerar också att förbättra sökningen och har börjat skapa en ny attestmotor.

Läs mer om utvecklingsplanen för Visma Proceedo

 

2014-11-03 Green IT Award - Samordnad varudistribution

Bästa inköpssystemet lösning från visma proceedo.

Visma Proceedo, precis som Västerås Stad och Green IT Award, brinner vi för att minska miljöbelastningen i samhället med hjälp av IT. Av den anledningen har vi i år ett av tio bidrag i tävlingen Green IT Award. 

Vi är med i tävlingen med anledning av Samordnad Varudistribution, ett Proceedo case tillsammans med Växjö kommun. Vi visar på ett resultat där vi har minskat koldioxidutsläppen med 93 % på ett år, samt möjliggjort en besparing på 15 miljoner kronor årligen för kommunen. 

Nu får Växjö kommun bestämma sig över vad de ska göra med all den tid, 180 timmar i veckan, som kan ägnas åt annat än att ta emot varor. Kanske håller tummarna för oss alla i tävlingen. För alla är vi vinnare med tanke på att förbättra miljön. 

Läs om vårt case: samordnad varudistribution

Läs om tävlingen: Green IT Award - Minskad miljöbelastning genom digital samordning av transporter. 

 

2014-09-25 Info till kunder  – Visma Proceedo är inte exponerat mot Bashbuggen

Nyligen uppmärksammades ett nytt större säkerhetshål, kallat Bash, i öppen källkodsprogramvara som används i många olika system och ofta i servermiljöer. Vi har kontrollerat våra servrar och Visma Proceedo-lösningen kommer inte påverkas av denna bug. 

 

2014-09-18 Ladda ner whitepaper om samordnad varudistribution 

Bästa inköpssystemet lösning från visma proceedo.

Visma Proceedo hjälpte Växjö kommun att bli mer klimatsmarta utan att öka deras kostnader. Med på köpet fick kommunnen 93% mindre koldioxidutsläpp per år och en besparing årligen på 15 miljoner kronor.
Läs whitepaper om samordnad varudistribution. 

 

2014-08-15 Missade ni Visma i Almedalen? 

I somras hade ni chansen att träffa Visma i Almedalen. Vismas Daniel de Sousa och Johan Svedberg gav en bild av trender, utmaningar och möjliga lösningar med presentationen Framtidens upphandlingsfunktion – från upphandlingsfabrik till strategiskt inköp. Missade ni tillfället så kan ni ta del av det här under. 

2014-08-11 PEPPOL – en del av vår tjänst 

PEPPOL är en del av vår tjänst Visma Proceedo Standardkanal men kan också köpas separat.

Med PEPPOL, Pan-European Public Procurement On-Line, blir det lika lätt att skicka e-faktura som att skicka e-post, men med högre säkerhet. Man blir inte beroende av samtrafikavtal mellan olika parter och traditionella VAN-nätverk. Hittills har våra kunder tagit emot fler än 2 000 fakturor via PEPPOL. 

2014-06-30 Möt Visma i Almedalen den 2 juli, kl 13

Det hela började 1968. Den sommaren talade Olof Palme från ett lastbilsflak vid Kruttornet intill Almedalen. Sedan dess har veckan växt och idag är det tusen olika arrangörer som bidrar till veckans storhet, bland annat vår VD Daniel de Sousa som talar på temat:

Framtidens upphandlingsfunktion – från upphandlingsfabrik till strategiskt inköp. 
Resan har redan startat, men en del hinder på vägen återstår. Vi ger vår bild av trenderna, utmaningarna och de möjliga lösningarna. Hästgatan 12, onsdag den 2 juli, klockan 13. 

 

2014-06-23 Besök oss på Kommek mässan den 20-21 augusti i Malmö.Visma Proceedo Kommek

Peter Norman, bild från Kommek.se 

Kommek-mässan 2014 i Malmö är Sveriges största mötesplats för offentlig ekonomi. Självklart finns Visma Proceedo på plats, kom förbi och säg hej vid monterplats B15. Vi pratar gärna med dig om att få bättre kontroll över avtal, inköp, kostnader och kvalitet. Läs mer om Kommek här

 

2014-06-19 En påminnelse om höstens utbildningar i Visma Proceedo

Visma Proceedo utvecklas ständigt och under senaste månaderna har det skett förbättringar. Av den anledningen har vi utbildningar för dig som vill hålla dig uppdaterad. Utbildningarna är populära eftersom de är grundläggande och vänder sig såväl till den nyanställde som behöver introduktion i systemet som till den som arbetat en längre tid med Visma Proceedo men vill komplettera sin kunskap.

Vi vill påminna om att anmäla sig till Visma Proceedos utbildningar i höst. Begränsat antal platser. Klicka dig vidare för att ta del av utbildningsområde, datum och ort. 

 

2013-03-21: "Enkelhet och kontroll" - se intervju med Camilla Nilsson, e-handelsansvarig på Schenker Sverige (03:30 min)

"Visma Proceedo frigör tid, vi har minskade kostnader, vi får avtalstrohet och vi får kvalitet på allting rakt igenom" 

YouTube Video.. 

2013-03-20: 13,4 mkr sparade Schenker Sverige under 2012 med hjälp av Visma Proceedo

DB Schenker använder Visma Proceedo e-handelstjänst för inköp av indirekt material sedan 2001 samt hantering av leverantörsfakturor sedan 2004.

Varje år gör Schenker ett e-handelsbokslut för att redovisa besparingar uppnådda med hjälp av e-handel. Under 2012 har Schenker Sverige sparat 13,4 mkr.

Besparingarna på 13,4 mkr består av:
- 2,7 mkr e-order
- 4,6 mkr e-faktura
- 6,1 mkr prisreduktion

En effektiv e-handelstjänst är en förutsättning, men räcker det? Hur gör Schenker för att generera dessa besparingar?
- Svaret heter e-faktura och match! Det handlar om att minska flödet av skannade fakturor. Skannat är dyrt och ineffektivt – det går inte att automatisk matcha fakturan mot en order och uppnå så noggranna kontroller på ett automatiskt sätt som med e-handel, säger Camilla Nilsson på enheten Central Procurement, Schenker Svrige.

Schenker uppmanar alla beställare på olika enheter att eliminera ”vilda köp” som alstrar skannade fakturor. Dessa köp är ofta dyrare också. Man ser över befintliga leverantörer och antingen ber de e-fakturera eller flyttar över till befintliga e-handelsleverantörer.
- Centralt inköp jobbar ständigt med att starta e-faktura med sådana leverantörer som flera enheter använder. Idag är det inga konstigheter, det är både enkelt och billigt, förklarar Camilla Nilsson. 

Räkna ut hur mycket din organisation kan spara med vår BESPARINGSKALKYLATOR.
Du hittar den till höger under kontaktformuläret. 

 

2013-03-19: Vi är stolt huvudsponsor till årets P2P Summit

Vi kan stolt berätta att vi kommer sponsra årets konferens för inköpare P2P Summit 2013. Kom och lyssna på vår keynote Øystein Engen, Head of Procurement Services Norge med ansvar för inköp och fakturahantering på Nordea Bank. Øystein är dessutom Head of System Operation för hela Norden med ansvar för inköpssystemet Visma Proceedo samt relaterade system

Øystein kommer att gå igenom hur de som tjänsteföretag, med interna kunder, en önskan om globala processer, ett behov av intern styrning, utmaningar och möjligheter med decentraliserade beställarstrukturer och ett intensivt förändringsarbete kommit dit de är idag. Han kommer att presentera Nordea Banks resa från förstudie och genomförande till dagens situation samt hur Nordea Bank följer upp och förvaltar processerna de implementerat.

På P2P Summit 2013 träffar du fler talare, moderatorer och expertföretag som berättar om hur de styrt spend, utvecklat vad och hur organisationer köper, ökat matchningsgraden order-faktura, motiverat leverantörer, ökat andelen e-fakturor och optimerat betalningsflöden. Dessutom träffar du och samtalar med så många av övriga deltagare som möjligt under mindre presentationer och rundabordssamtal. ANMÄL DIG HÄR!

När: 16 april 2013
Var: Bonnier Conference Center, Stockholm
Vem: P2P Summit är nätverket för dig som arbetar som inköpschef, ekonomichef, processägare, IT-chef eller har en annan titel med ett ansvar för hela eller delar av behov till betalningsprocesserna i din organisation.

 

2013-03-14: Möt Visma Proceedo på SOI Årskonferens 8-10 april 2013

Möt våra representanter på SOI Västerås i monter 12-13. Vi berättar och demonstrerar våra lösningar och ger dig info om nyheter och vad som är på gång t.ex. nya Budgetmodulen och förbättrade Konkurrensutsättningsmodulen. 

Kom till oss med dina funderingar kring inköp, avtalshantering och fakturahantering. Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet och tipsar om vad du ska tänka på för att få kontroll på dina inköpsprocesser och öka avtalstrohet! Väl mött i Västerås!

 

2013-03-05: Gränslös elektronisk handel med Vismas inköpssystem

Lunds universitet är Vismas första kund som tar emot elektroniska fakturor via PEPPOL, Pan-European Public Procurement On-Line. Det är EU-kommissionens nya nätverk för överföring av affärsmeddelanden som ska förbättra möjligheterna till elektronisk handel och upphandling över de europeiska ländernas gränser.

− Ekonomistyrningsverket välkomnar företag som vill erbjuda sina tjänster som operatör i PEPPOL. Vi är glada att Visma Proceedo nu sällar sig till en snabbt växande skara tjänsteleverantörer som ser potentialen iPEPPOL, säger Anders Kingstedt, som arbetar med projektet på ESV och som är ansvarig för området ”PostAward” i förvaltningsorganisationen OpenPEPPOL.

Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo, tror att PEPPOL har potential att bli ett framgångsrikt nätverk:

− Lyckas man med PEPPOL blir det lika lätt att skicka e-faktura som att skicka e-post, men med högre säkerhet. Man blir inte beroende av samtrafikavtal mellan olika parter och traditionella VAN-nätverk. Visserligen krävs det precis som med e-post en tjänst för att skicka och ta emot elektroniska fakturor, men den kommer sannolikt snart finnas tillgänglig till en begränsad peng. Jag tror dessutom att den kommer att ingå i moderna affärssystem längre fram.

Lunds universitet är först ut
I Sverige är det Ekonomistyrningsverket (ESV) som samordnar det svenska deltagande i PEPPOL-projektet. Först ut är myndigheter, kommuner, landsting samt varu- och tjänsteleverantörer som ska tillämpa det nya verktyget för elektronisk handel. Den första myndigheten som tar emot e-faktura via PEPPOL in till Visma Proceedo Fakturahantering är Lunds universitet.

− Vi är mycket nöjda med samarbetet med Visma Proceedo kring PEPPOL-projektet. Jag har fått professionell hjälp av engagerade Visma Proceedo medarbetare, säger Ulrika Steidler, e-handelsansvarig på Lunds universitet.

− Lunds universitet har en stor mängd internationella leverantörer av skiftande storlek. En del av våra leverantörer har visserligen svenska organisationsnummer, men deras IT-avdelningar är många gånger internationella och för deras del underlättar det om de kan jobba med ett mindre antal format i stället för med 15-20 olika. Den leverantör som vi startat med är ett mindre biokemiskt företag i England, som nu skickar efakturor till Visma Proceedos accesspunkt, men vi håller på med att sätta upp e-fakturor från två av våra större utländska leverantörer, säger Ulrika Steidler.

Enklare och billigare e-handel
Anders Kingstedt på ESV förklarar att nyttan med PEPPOL bland annat är att man som köpare och säljare tecknar ett enda avtal och att samma standard gäller för alla kunder och leverantörer oavsett land. Det gör att inköpsprocessen förenklas och därmed blir kostnaderna lägre för köpare och säljare.

OpenPEPPOL är en icke-vinstdrivande organisation med säte i Bryssel. Läs mer på deras engelskspråkigasida: www.peppol.eu/about_peppol

 

2013-03-01: Miljöcertiferade restaurangen Fazer jobbar med Visma Proceedo för att minska transporter som sparar miljö och pengar

Gratulerar Fazer som nyligen öppnade ny lunchrestaurang på Flemminggatan 18. Eftersom samtliga Fazer restauranger är miljöcertifierade enligt ISO 14001 läggs det mycket fokus på ekologiska råvaror, minskad gästsvinn och kökssvinn, återvinningsbara take away-förpackningar men också reducerade transporter. 

Här berättar Fazer om hur man jobbar för att minska antal transporter med hjälp av Visma Proceedo beställningssystem:

”Vi strävar efter att samordna inköpen hos våra 220 restauranger och det gör vi genom att alla restauranger gör sina beställningar via inköpsportalen Proceedo. I den finns de utvalda leverantörerna och deras anbudssortiment tillgängligt.

Vi har infört en leveransavgift hos våra leverantörer vilket innebär att alla restauranger får betala en avgift för varje tillfälle de erhåller en leverans oberoende av leveransen storlek. Detta har inneburit att restaurangerna har ett incitament att minska antalet leveranser och istället öka volymerna vi varje leveranstillfälle.

Det leder också till bättre planering av inköpen och därmed färre onödiga småleveranser. Detta system har under de senaste åren lett till att antalet transporter har minskat markant samtidigt som volymen vid varje leverans har ökat.”

 

2013-02-04: Ett uppkopplat samhälle kräver 24/7 drift

”På väg till ett uppkopplat samhälle” hette Ericssons årsredovisning 2011 och nu är vi här. Ericssons VD Hans Vestberg poängterade då tre grundläggande faktorer: mobilitet, bredband och molnet som samverkar för att ge tillgång till allt - var och när som helst.  Vestberg menar också att det uppkopplade samhället handlar om så mycket mer än vad en enskild människa kan åstadkomma. Det ställs höga krav på systemleverantörerna att leverera lösningar i framkant.

Visma Proceedo införde 24/7 drift i oktober 2012 och det som i praktiken drev detta var att vi etablerade oss på landstingsmarknaden där t.ex. läkemedelsbeställningar kräver garanterad tillgänglighet dygnet runt.

En pålitlig infrastruktur med stabila redundanta servrar i geografiskt separerade hostingcenter utgör grunden i vår pålitliga molnlösning som används av både offentlig sektor och stora privata företag som t.ex. Nordea eller Schenker i hela Norden och i Polen.
Förändringarna som krävdes för att garantera tillgänglighet dygnet runt var framförallt processförbättringar på vår utvecklings- och driftsavdelning. Eftersom Visma Proceedo ständigt utvecklas och vi genomför mellan 2-4 större uppdateringar varje år måste vi idag kunna driftsätta ny funktionalitet utan att stänga ner systemet. Förändringar i systemet driftsätts stegvis utan nedtid för användarna. Dessutom har vi numera jourpersonal som får larm även mitt på natten ifall systemet skulle drabbas av problem.

För att säkerställa att tjänsten fungerar som den ska använder vi också ett automatiserat övervakningssystem som kontinuerligt simulerar användning i Visma Proceedo dygnet runt. Även kunder som inte har behov av att använda systemet under nätterna har nytta av den utökade övervakningen, eftersom övervakning 24/7 innebär att vi har längre tid på oss att åtgärda eventuella fel som inträffar nattetid innan det påverkar kunden.

Att spara pengar på stordrift är ett av sex skäl för att använda molnet enligt IDGs journalist Carl Löfgren. För ett enskilt företag innebär 24/7 drift en hög kostnad i form av servrar, underhåll, jourpersonal osv, men Visma Proceedos kunder kan skörda frukterna av våra stordriftsfördelar genom samutnyttjande av maskinvara, plattform och kompetens och på så sätt slippa en egen investering. 

Jag håller med Hans Vestberg om att ”så småningom kommer allt som har nytta av att vara uppkopplat att vara det – något som kommer att förändra världen i grunden. Det som sker just nu är fantastiskt.” 

Rickard Hansen
Managing Director

 

2013-01-07: Visma lyfter myndigheternas inköp till molnet

Offentlig sektor är en viktig och pådrivande pionjär i arbetet för att öka andelen e-handel i hela samhället. Visma Proceedo levererar elektroniska inköpssystem till flera statliga myndigheter.

– Det är viktigt att få förtroende från offentlig sektor och vara med i myndigheternas frammarsch in i elektroniska beställningar. Vi är glada att vårt system fick högst poäng för användarbarhet i Ekonomistyrningsverkets utvärdering, säger Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo.

Implementering på avtalad tid
Vid utgången av 2013 ska myndigheternas beställningar hanteras elektroniskt. I dag har Visma Proceedo implementerat e-handelssystem hos fem myndigheter och implementeringsarbete hos ytterligare sex pågår.

– Systeminförande tar tre till sju månader och hittills har införandeprocesserna fungerat bra och hållit tidplanen, säger Rickard Hansen, VD för Visma Proceedo.

SPV en av fem e-myndigheter
Statens Tjänstepensionsverk (SPV) är en av fem myndigheter som beställer både varor och tjänster med Visma Proceedo. Implementeringsprojektet startade i januari 2012 och drygt fyra månader senare var SPV klara för driftstart av Vismas e-handelstjänst.

– Det som motiverade vårt införande var en långsiktig effekt av att vi går mot ökad avtalstrohet, vilket vi ser som en indikator för bättre pris och kvalitet, säger Erik Olsson, SPV.
Ytterligare fyra statliga myndigheter har redan genomfört implementering av Visma Proceedo – CSN, Bolagsverket, Högskolan Väst och Kammarkollegiet.

Regeringens förordning
Alla statliga myndigheter, som under 2013 har fler än 50 anställda, ska beställa sina varor och tjänster elektroniskt. Nettobesparingen för de kommande nio åren beräknas bli 3,2 miljarder kronor. Ekonomistyrningsverket (ESV) har fått i uppdrag att leda och samordna införandet. Besparingarna består framför allt av billigare inköp genom bättre priser, ökad ramavtalstrohet och ökad prismedvetenhet.

– Regeringens beslut i somras om en förordning på området tydliggör kraven på de statliga myndigheterna att nu gå vidare i arbetet med att effektivisera sina inköpsprocesser med hjälp av e-beställningar, säger Mats Goffhé, ESV.

2012-10-29: Visma tar läkemedelsbeställningar till molnet

Stockholms läns landsting beställer numera läkemedel via Visma Proceedos molntjänst för e-handel
Södertälje sjukhus är den första vårdenheten inom Stockholms läns landsting som sedan den 2 oktober beställer läkemedel via ett oberoende system för e-handel från Visma Proceedo.

Landstinget använde tidigare en av leverantörernas beställningssystem men under upphandlingen i fjol valde landstinget ett självständigt inköpssystem för läkemedel.

– Det är otroligt spännande att få förtroende från Sveriges största landsting med drygt 42 000 anställda, säger Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo.

– Vi är glada att vårt erbjudande matchade landstingets krav på ett effektivt och användarvänligt inköpssystem. För oss på Visma Proceedo innebär affären att vi garanterar drifttillgänglighet till 24/7, eftersom läkemedelsbeställningar görs på dygnets alla timmar, säger Rickard Hansen.

Projektet levererades i tid
Implementeringsprojektet startade i februari i år och har sedan dess gått enligt plan. Arbetet med att flytta in de övriga sjukhusen och alla vårdenheter fortsätter och ska vara klart i början av februari 2013.

När alla vårdenheter i Stockholms läns landsting är uppkopplade kommer det vara runt 2 500 beställande enheter som använder Visma Proceedo för att beställa läkemedel med runt 12 000 användare fördelade på 230 köpande organisationer.

Stockholms läns landsting har över två miljoner invånare och är därmed det mest folkrika av landets 17 landsting och 3 regioner. Läs mer på www.sll.se

För mer information kontakta
Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo AB, 08-52 29 30 40, rickard.hansen@visma.com

2012-03-22: Möt Visma på SOI i Karlstad

http://blog.visma.com/se/proceedo/mot-visma-proceedo-pa-soi-2/

2012-03-19: Visma Proceedo nu på LinkedIn

2011-04-27: Ekonomistyrningsverket tecknar ramavtal med Visma Proceedo

Från 2013 ska alla beställningar inom den statliga förvaltningen ske elektroniskt. Visma har  skrivit ramavtal med Ekonomistyrningsverket, ESV, om e-handelssystem till 240 statliga myndigheter. Genom modern teknik kan inköpen nu styras till upphandlade leverantörer, vilket kan spara miljarder som i stället kan gå till kultur, forskning, polis och annan statlig verksamhet.

Vismas e-handelstjänst Proceedo fick högst betyg (78 av 100 poäng) för e-handelstjänstens användbarhet när de tre vinnande systemen jämfördes av ESV. Systemen närmast under i ranking fick 57 respektive 53 poäng.

2011-01-31: Coop Inköp och Kategori väljer Vismas lösningar för inköp

Visma kommer att leverera inköpssystem med tillhörande leverantörstjänster till Coop Inköp och Kategori AB. Lösningen kommer att hantera inköpen av indirekta varor och tjänster.

Läs mer om nyheten i artikeln här >> 

2011-01-18: Landstinget i Gävleborg väljer Vismas lösningar för inköp

Visma kommer att leverera inköpssystem till Landstinget i Gävleborg. Vismas lösning effektiviserar hanteringen av avtal, beställningar och fakturahanteringsrutiner när Gävleborgs-landstingets beställare nu får ett enhetligt system för avtal, produktsök och elektroniska beställningar.

Läs mer om nyheten i artikeln här >> 

2010-12-21: Spendrups Bryggeri väljer Vismas lösningar för e-handel

Visma Proceedo har fått uppdrag från Spendrups Bryggeri AB att leverera ett system för inköp av indirekt material och hantering av avtal.

Läs mer om nyheten i artikeln här >> 
 

Visma Commerces bild av hur upphandlingsfunktionen kommer att se ut 2018. Hur kommer förutsättningarna för offentliga upphandlare att förändras och vilka är utmaningarna?