
Fakturahantering och rutiner vid obetalda patientavgifter
Specialister på betalningsflöden inom sjukvård och tandvård. Från fakturahantering till betalning.
Med bra och enkla rutiner kan ni ägna er åt er kärnverksamhet – patienterna. Med Visma får ni en genomtänkt process, om ni vill redan från fakturan. Minskad kontanthantering och bra, enkla kopplingar till journalsystem.
Att erbjuda en rutin som fungerar, både för den som vill ha betalt och för den som ska betala. Tydlighet och kommunikation. Generösa avbetalningsplaner och förståelse. Tillsammans med er sätter vi upp den rutin som stämmer med era värderingar. Det landar ofta i en mjuk men tydlig kravprocess med både hjärta och hjärna.
Vad är det som tar mest onödig tid från er verksamhet idag? Fakturahanteringen eller kravhanteringen? De flesta av våra kunder inom sjukvård väljer att ta vår hjälp redan vid fakturan. Att sätta upp en ny rutin som underlättar vardagen. Oavsett om ni vill ha hjälp med hela processen eller enbart kravhantering med påminnelse och inkasso finns det en lösning.
Förresten, visste du att patientavgifterna nu kan bli smidiga fakturor till digital brevlåda? Det förenklar betalning av fakturan markant för era patienter.
Oavsett storleken på er verksamhet finns det ett avtal som passar, underlättar och skapar bra rutiner. Rutiner som leder till att ni får betalt utan att lägga mer tid än nödvändigt på adminsitration. Idag samarbetar vi med både små vårdcentraler och stora sjukhus och hanterar stora flöden av både fakturerade patientavgifter, påminnelsehantering och inkasso.
Fokusera på er verksamhet så hjälper vi till med fakturering och obetalda patentiavgifter. Här finns effektiva rutiner som underlättar er vardag.
Oavsett vilket journalsystem som ni arbetar i finns en enkel koppling till faktureringssystem eller kravhantering. Tillsammans sätter vi upp en rutin för hur ni vill att det ska fungera, vi ser till att lösa det.
Idag finns färdiga kopplingar till exempelvis TakeCare, Cambio COSMIC, SYSteam Cross, Assigna och Webbdoc men vi hanterar många fler.
Likheterna mellan kravhantering för offentlig sektor som kommun, region och sjukvård är många. Det krävs en fingertoppskänsla, förståelse för att olika enheter har olika rutiner och inte minst, flexibilitet för att lyckas leva upp till olika värderingar. Lägg sedan till kunskap och kompetens i mötet med både den som ska betala och uppdragsgivaren. Det ger höga värden i kundnöjdhetsmätningar från både uppdragsgivare och från den som ska betala.
Det finns alltid en människa bakom varje obetald patientavgift. Det vet både ni och vi. Att aldrig glömma bort det i rutiner och processer är Inkasso med hjärtat. Vi tänker extra mycket på:
Slipp kontant- och korthantering. Redan vid besöket skapas en faktura som skickas ut direkt från Visma. Ni står för underlaget men Visma sköter hela hanteringen.
Om fakturan inte blir betald skickas autimatiskt en påminnelse. En påminnelseavgift på 60 kronor, som mottagaren ska betala, tillkommer.
Om påminnelsen inte betalas skickas ett inkassokrav. Mottagaren debiteras 180 kronor i inkassoavgift. Det finns möjlighet att vara med och utforma rutiner för hur kravhanteringen ska gå till.
Om fakturan fortfarande är obetald gör Visma en kontroll av kundens betalningsförmåga. Beslut om ärendet ska överlämnas till Kronofogden tas enligt er värderingsstyrda process.
Om er värderingsstyrda process säger så och vi anser att kunden har möjlighet att betala skickas en ansökan om betalningsföreläggande.
Kronofogden tar beslut.
Om gäldenären fortfarande inte betalar gör Kronofogden en utmätning. Det kan ske på olika sätt och leds av Kronofogden.
Om Visma tog beslut att inte gå vidare till Kronofogden pga bristande tillgångar eller er kravpolicy, sker en kontroll var tredje månad och ett nytt brev skickas. När gäldenären bedöms ha tillgångar skickas ärendet till Kronofogden.
När fakturan är fullbetald avslutas ärendet automatiskt och fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgift och inkassoavgift tillfaller Visma.