Kontantfria arbetsplatser och bra rutiner när avgifter inte betalas

Med bra och enkla rutiner kan ni ägna er åt er kärnverksamhet – patienterna. Med Visma får ni en genomtänkt process, om ni vill redan från fakturan. Minskad kontanthantering och bra, enkla kopplingar till journalsystem.

Vår filosofi: Inkasso med hjärtat

Att erbjuda en rutin som fungerar, både för den som vill ha betalt och för den som ska betala. Tydlighet och kommunikation. Generösa avbetalningsplaner och förståelse. Tillsammans med er sätter vi upp den rutin som stämmer med era värderingar. Det landar ofta i en mjuk men tydlig kravprocess med både hjärta och hjärna.

96_blue_health_insurance.png

✓ Bra och godkända kopplingar till journalsystem

✓ Faktureringstjänst – minska kontanthantering

✓ Stor erfarenhet av kravhantering för kommun och region

✓ Mångspråkig kundtjänst och generösa öppettider

SE_CL_750x500_inkasso.jpg

Fakturahantering eller påminnelse och inkasso?

Vad är det som tar mest onödig tid från er verksamhet idag? Fakturahanteringen eller kravhanteringen? De flesta av våra kunder inom sjukvård väljer att ta vår hjälp redan vid fakturan. Att sätta upp en ny rutin som underlättar vardagen. Oavsett om ni vill ha hjälp med hela processen eller enbart kravhantering med påminnelse och inkasso finns det en lösning. 

Förresten, visste du att patientavgifterna nu kan bli smidiga fakturor till digital brevlåda? Det förenklar betalning av fakturan markant för era patienter. 

Från små vårdcentraler till stora sjukhus

Oavsett storleken på er verksamhet finns det ett avtal som passar, underlättar och skapar bra rutiner. Rutiner som leder till att ni får betalt utan att lägga mer tid än nödvändigt på adminsitration. Idag samarbetar vi med både små vårdcentraler och stora sjukhus och hanterar stora flöden av både fakturerade patientavgifter, påminnelsehantering och inkasso. 

"Visma har underlättat otroligt mycket för vår verksamhet. Idag kan vi fokusera på patienterna och känna oss trygga med att Visma tar hand om patienterna på ett vänligt sätt. När vi har frågor får vi alltid snabb och enkel hjälp av trevliga handläggare."

Krav- och faktureringsrutiner för tandkliniker

Fokusera på er verksamhet så hjälper vi till med fakturering och obetalda patentiavgifter. Här finns effektiva rutiner som underlättar er vardag. 

Smidiga kopplingar till journalsystem

Oavsett vilket journalsystem som ni arbetar i finns en enkel koppling till faktureringssystem eller kravhantering. Tillsammans sätter vi upp en rutin för hur ni vill att det ska fungera, vi ser till att lösa det.

Idag finns färdiga kopplingar till exempelvis TakeCare, Cambio COSMIC, SYSteam Cross, Assigna och Webbdoc men vi hanterar många fler.

Tillhör ni en region?

Då kan ni upphandla enligt SKL Kommentus avtal


Läs mer här

SE_VFS_karta_bla.png

Lång erfarenhet av kravhantering för offentlig sektor

Likheterna mellan kravhantering för offentlig sektor som kommun, region och sjukvård är många. Det krävs en fingertoppskänsla, förståelse för att olika enheter har olika rutiner och inte minst, flexibilitet för att lyckas leva upp till olika värderingar. Lägg sedan till kunskap och kompetens i mötet med både den som ska betala och uppdragsgivaren. Det ger höga värden i kundnöjdhetsmätningar från både uppdragsgivare och från den som ska betala. 

Inkasso med både hjärta och hjärna

Det finns alltid en människa bakom varje obetald patientavgift. Det vet både ni och vi. Att aldrig glömma bort det i rutiner och processer är Inkasso med hjärtat. Vi tänker extra mycket på:

  • Genersöa öppettider i kundtjänsten. När kundtjänsten är stängd når du oss via Mitt Ärende, inloggning med BankID 24 timmar om dygnet

  • Mångspråkig kundtjänst. Att få något förklarat för sig på ett språk som man förstår. Hur ska man förstå vilka konsekvenser en obetald räkning kan få annars?

  • Många sätt att betala på. Swish, bankkort, direktöverföring från bankkonto för att nämna några

  • Värderingsstyrd inkassoprocess. Att ni själva är med och utformar processen. Antal dagar och rutiner. Tack vare många och långa samarbeten vet vi vilka rutiner som fungerar, både för er och för den som ska betala
SE_CL_hjarta_nytt.png

Inkassoprocessen sjukvård och tandvård – hur går det till?

96_blue_hardware.png

1. Fakturahantering av patientavgifter

Slipp kontant- och korthantering. Redan vid besöket skapas en faktura som skickas ut direkt från Visma. Ni står för underlaget men Visma sköter hela hanteringen.

96_blue_customer_invoices.png

2. Påminnelse om fakturan inte betalas

Om fakturan inte blir betald skickas autimatiskt en påminnelse. En påminnelseavgift på 60 kronor, som mottagaren ska betala, tillkommer.

96_blue_customer_invoices.png

3. Inkassokrav

Om påminnelsen inte betalas skickas ett inkassokrav. Mottagaren debiteras 180 kronor i inkassoavgift. Det finns möjlighet att vara med och utforma rutiner för hur kravhanteringen ska gå till.

96_blue_invoice_management.png

4. Beslut om vidare hantering

Om fakturan fortfarande är obetald gör Visma en kontroll av kundens betalningsförmåga. Beslut om ärendet ska överlämnas till Kronofogden tas enligt er värderingsstyrda process.

96_blue_current_edit.png

5. Betalningsföreläggande till Kronofogden

Om er värderingsstyrda process säger så och vi anser att kunden har möjlighet att betala skickas en ansökan om betalningsföreläggande.



96_bla_klubba_bla.png

6. Utslag från Kronofogden 

Kronofogden tar beslut.

96_blue_budget.png

7. Utmätning av Kronofogden

Om gäldenären fortfarande inte betalar gör Kronofogden en utmätning. Det kan ske på olika sätt och leds av Kronofogden. 

96_blue_clock.png

8. Efterbevakning

Om Visma tog beslut att inte gå vidare till Kronofogden pga bristande tillgångar eller er kravpolicy, sker en kontroll var tredje månad och ett nytt brev skickas. När gäldenären bedöms ha tillgångar skickas ärendet till Kronofogden.

 

96_blue_accounts_receivable.png

Fakturan betald!

När fakturan är fullbetald avslutas ärendet automatiskt och fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgift och inkassoavgift tillfaller Visma.

Vill ni prata mer om fakturahantering eller kravprocesser? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.