
Påminnelse Direkt i eEkonomi
För dig som använder Visma eEkonomi finns nu påminnelse och inkasso automatiskt inbyggt. Aktiveras med ett klick.
För dig som använder Visma eEkonomi finns nu påminnelse och inkasso automatiskt inbyggt. Aktiveras med ett klick.
För dig som använder eEkonomi är det nu ännu enklare att påminna dina kunder om sena betalningar och förfallna fakturor. Med en tydlig och strukturerad hantering av kundfakturor kommer du att få snabbare betalt och minska risken för kundförluster. Med Påminnelse Direkt säkerställer du att dina kund betalar snabbare.
En rekommendation är att aldrig vänta längre än 10 dagar efter förfallen faktura innan du skickar påminnelse.
Det är både enkelt och kostnadsfritt att komma igång med Påminnelse Direkt. Du som eEkonomi användare är bara några knapptryckningar bort.
✓ Logga in i eEkonomi
✓ Klicka på tillval och appar och välj sedan Påminnelse Direkt
✓ Klicka på "Kom i gång" i högra hörnet
✓ Logga in – använd samma inloggning som till eEkonomi
✓ Första gången behöver du registrera dig genom att signera avtalet – du kan behöva komplettera med vissa uppgifter så som BankGiro så att inbetalda pengar kan överföras till ert BankGiro.
Logga in i eEkonomi och Påminnelse Direkt!
Tjänsten är kostnadsfri och utan årsavgift för dig som använder eEkonomi och är momsregistrerad. Om påminnelsen inte betalas av din kund överförs fakturan automatiskt till inkasso. Inkassokravet är också kostnadsfritt för dig som kund.
Hela fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgiften, 60 kronor och inkassoavgift, 180 kronor som din kund betalar tillfaller Visma.
När din påminnelse eller inkassokrav blir betalt uppdateras betalstatus automatiskt i eEkonomi. Det betyder att du alltid har en uppdaterad reskontra i eEkonomi.
Förfallna obetalda fakturor visas automatiskt. Du väljer att skicka påminnelse på alla eller enstaka.
Påminnelsen skickas från Visma. En påminnelseavgift på 60 kronor, som din kund ska betala, tillkommer.
Om påminnelsen inte betalas skickas ett inkassokrav. Din kund debiteras 180 kronor i inkassoavgift.
Om fakturan fortfarande är obetald efter utskickat inkassokrav gör Visma en kontroll av kundens betalningsförmåga. Beslut om ärendet ska överlämnas till Kronofogden eller ej tas.
Om vi anser att kunden har möjlighet att betala skickas en ansökan om betalningsföreläggande.
Kronofogden tar beslut. Kravet att betala är nu fastställt vilket går att jämnföra med en dom att betala.
Om gäldenären fortfarande inte betalar gör Kronofogden en utmätning. Det kan ske på olika sätt. Läs mer om det på Kronofogdens hemsida.
Om Visma tog beslut att inte gå vidare till Kronofogden pga bristande tillgångar, sker en kontroll var tredje månad och ett nytt brev skickas. När gäldenären bedöms ha tillgångar skickas ärendet till Kronofogden.
När fakturan är fullbetald avslutas ärendet automatiskt och fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgift och inkassoavgift tillfaller Visma.
Här finns fler integrationer och inkassolösningar
som inte kräver ett bokföringssystem.