Påminnelse Direkt i eEkonomi

För dig som använder Visma eEkonomi finns nu påminnelse och inkasso automatiskt inbyggt. Aktiveras med ett klick.

Påminnelse Direkt i eEkonomi – integrerad och kostnadsfri påminnelse och inkasso

För dig som använder eEkonomi är det nu ännu enklare att påminna dina kunder om sena betalningar och förfallna fakturor. Med en tydlig och strukturerad hantering av kundfakturor kommer du att få snabbare betalt och minska risken för kundförluster. Med Påminnelse Direkt säkerställer du att dina kund betalar snabbare.

En rekommendation är att aldrig vänta längre än 10 dagar efter förfallen faktura innan du skickar påminnelse. 

Aktivera Påminnelse Direkt i eEkonomi

Det är både enkelt och kostnadsfritt att komma igång med Påminnelse Direkt. Du som eEkonomi användare är bara några knapptryckningar bort.

Så här kommer du igång:

✓ Logga in i eEkonomi

✓ Klicka på tillval och appar och välj sedan Påminnelse Direkt

✓ Klicka på "Kom i gång" i högra hörnet

✓ Logga in – använd samma inloggning som till eEkonomi

✓ Första gången behöver du registrera dig genom att signera avtalet – du kan behöva komplettera med vissa uppgifter så som BankGiro så att inbetalda pengar kan överföras till ert BankGiro. 

Logga in i eEkonomi och Påminnelse Direkt!

Logga in i Påminnelse Direkt

 

Kostnadsfritt för dig som behöver skicka påminnelser till dina kunder

Tjänsten är kostnadsfri och utan årsavgift för dig som använder eEkonomi och är momsregistrerad. Om påminnelsen inte betalas av din kund överförs fakturan automatiskt till inkasso. Inkassokravet är också kostnadsfritt för dig som kund.

Hela fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgiften, 60 kronor och inkassoavgift, 180 kronor som din kund betalar tillfaller Visma.

Betalstatus uppdateras automatiskt!

När din påminnelse eller inkassokrav blir betalt uppdateras betalstatus automatiskt i eEkonomi. Det betyder att du alltid har en uppdaterad reskontra i eEkonomi.

Inkassoprocessen – Så här går det till

96_blue_hardware.png

1. Påminnelse Direkt i eEkonomi

Förfallna obetalda fakturor visas automatiskt. Du väljer att skicka påminnelse på alla eller enstaka. 

96_blue_customer_invoices.png

2. Påminnelse till er kund

Påminnelsen skickas från Visma. En påminnelseavgift på 60 kronor, som din kund ska betala, tillkommer.

96_blue_customer_invoices.png

3. Inkassokrav till er kund

Om påminnelsen inte betalas skickas ett inkassokrav. Din kund debiteras 180 kronor i inkassoavgift.

96_blue_invoice_management.png

4. Beslut om vidare hantering

Om fakturan fortfarande är obetald efter utskickat inkassokrav gör Visma en kontroll av kundens betalningsförmåga. Beslut om ärendet ska överlämnas till Kronofogden eller ej tas.

96_blue_current_edit.png

5. Betalningsföreläggande till Kronofogden

Om vi anser att kunden har möjlighet att betala skickas en ansökan om betalningsföreläggande.



96_bla_klubba_bla.png

6. Utslag från Kronofogden 

Kronofogden tar beslut. Kravet att betala är nu fastställt vilket går att jämnföra med en dom att betala.

96_blue_budget.png

7. Utmätning av Kronofogden

Om gäldenären fortfarande inte betalar gör Kronofogden en utmätning. Det kan ske på olika sätt. Läs mer om det på Kronofogdens hemsida. 

96_blue_clock.png

8. Efterbevakning

Om Visma tog beslut att inte gå vidare till Kronofogden pga bristande tillgångar, sker en kontroll var tredje månad och ett nytt brev skickas. När gäldenären bedöms ha tillgångar skickas ärendet till Kronofogden.

 

96_blue_accounts_receivable.png

Fakturan betald!

När fakturan är fullbetald avslutas ärendet automatiskt och fakturabeloppet tillfaller uppdragsgivaren. Påminnelseavgift och inkassoavgift tillfaller Visma.

Vill du komma igång med eEkonomi?

Här kan du läsa mer!

Jobbar du i ett annat ekonomisystem?

Här finns fler integrationer och inkassolösningar
som inte kräver ett bokföringssystem.