Choose language

De vanligaste anledningarna till att du har fått en faktura trots frikort är:

  • Att frikortet har gått ut, dvs att giltigheten på 12 månader har passerat och att ett nytt år påbörjats. När du kommer upp i det belopp som ditt landsting bestämt kommer du att få ett nytt frikort för resterande år.
  • Att fakturan avser ett uteblivet besök. En kostnad som frikortet inte täcker. 
  • Att fakturan avser vård då du varit inskriven på sjukhus. Sk inneliggande vård.
  • Att fakturan avser påminnelse- och inkassokostnader som inte ingår  i högkostnadsskyddet. Det finns därför ingen skyldighet för vårdgivare eller inkassoföretag att makulera fakturor avseende dessa kostnader.

Mer information om frikort för just ditt landsting kan du läsa på https://www.1177.se

Om ingen av anledningarna stämmer, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. 

 

Om du har missat att avboka eller avbokat ett läkarbesök för sent, kommer du att få betala en avgift för uteblivet besök. Högkostnadsskydd eller frikort täcker inte kostnad för uteblivet läkarbesök.