Jag vill betala, hur gör jag?

I brevet som du har fått finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Så som vårt BG nummer dit pengarna ska skicka och ditt OCR nummer som du ska ange så att pengarna kommer på rätt ärende.

I brevet har du även inloggningsuppgifter till "Mitt Ärende". Där kan du logga in med med BankID för att se fler sätt att betala på så som:

Direktbetalning med Internetbank
Kortbetalning
Swish

Mitt Ärende 

Jag skulle vilja delbetala min skuld. Hur gör jag då?

För att se dina möjligheter att lägga upp en avbetalningsplan behöver du kontakta oss via vår kundtjänst eller logga in på Mitt Ärende.

Avgifter för att delbetala: Uppläggningskostnad 170 kr, avikostnad 60 kr

 Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00 

Måste jag betala inkassokostnaden?

Trots att din faktura är betald kan Visma kräva betalt för inkassokostnader. Har Visma skickat ett inkassokrav senast samma dag som betalningen bokförs på Vismas eller vår uppdragsgivares konto hos Plus- eller Bankgirot har vi rätt att kräva betalning för inkassokostnad som uppstått. 

Det finns ett undantag och det är hyresskulder och då gäller det att om Visma har skickat ett inkassokrav senast samma dag som hyran betalades, det vill säga den dag betalningsuppdraget kom in till Plus- eller Bankgirot eller den dag hyran betalades på post- eller bankkontor. Visma har då rätt att kräva betalning för inkassokostnad som uppstått.

Tänk på att en betalning anses fullgjord först så den bokförs av Plus- respektive Bankgiro. 

Om du vet att din betalning är sen är det viktigt att du hör av dig till Visma och berättar att betalningen är på väg. Annars riskerar du att Visma hinner gå vidare med kravet, till exempel ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, och att extra kostnader tillkommer för dig.

Var också medveten om att om du inte betalar inkassokostnaden kan den lämnas över till Kronofogdemyndigheten utan påminnelse.

Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00 

Varför skickar ni så många brev? Vilket brev skall betalas?

Det är alltid det senast daterade brevet som gället om ni får mer än ett brev med samma referensnummer. Anledningen till att det kommer nytt brev är att din faktura/påminnelse/inkassokrav har förfallit till betalning eller att betalning har skett för sent. 

Du kan alltid logga in på Mitt Ärende med ditt BankID för att se din aktuella skuld.

Mitt Ärende 

Jag kan inte betala innan förfallodagen, kan jag begära anstånd?

Har du en skuld som du inte kan betala innan förfallodatum så måste du kontakta oss innan förfallodatum för att se om ni kan få ett anstånd med er betalning.

Kontakta vår kundtjänst eller ställ din fråga via Mitt Ärende

 Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00