Jag vill betala, hur gör jag?

I brevet som du har fått finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Så som vårt BG nummer dit pengarna ska skicka och ditt OCR nummer som du ska ange så att pengarna kommer på rätt ärende.

I brevet har du även inloggningsuppgifter till "Mitt Ärende". Där kan du logga in med med BankID för att se fler sätt att betala på så som:

Direktbetalning med Internetbank
Bankgiro
Kortbetalning
Swish

Mitt Ärende 

Jag skulle vilja delbetala min skuld. Hur gör jag då?

För att se dina möjligheter för att lägga upp en avbetalningsplan behöver du kontakta oss via vår kundtjänst eller logga in på Mitt Ärende.

Avgifter för att delbetala: 170 kr, avikostnad 60 kr 

Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00 

Jag vill veta min totala skuld hos er

För att se din totala skuld är det enklast att logga in på Mitt Ärende med hjälp av ditt BankID. Där både ser och kan du betala.

Det går också bra att ringa vår kundtjänst för personlig kontakt.

När du ringer till oss har du också möjlighet att välja tonval 1 i början av samtalet för att få ett sms med inbetalningsuppgifter. Följ instruktionerna från telefonisten.

Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00 

Vad händer om jag inte betalar?

Om du har fått en påminnelse eller ett inkassokrav som du inte betalar innan förfallodatum riskerar du att ärendet går vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande som kan leda till en betalningsanmärkning. Betala därför så fort du kan för att undvika detta.

Kontakta vår kundtjänst om du exempelvis vill dela upp din betalning på flera månader. 

Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00 

Jag har fått ett brev från er i min digitala brevlåda Kivra, varför då?

Som användare av Kivra har du registrerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändare. Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.

Varje gång du får ett nytt brev i Kivra får du en e-postavisering till den e-postadress du har registrerat. Därför är det viktigt att du ser till att ha en uppdaterad e-postadress registrerad. Använder du Kivra-appen får du även en pushnotis! 

Tänk på att markera brevet som hanterat i Kivra, annars kommer du fortsätta få påminnelser om att du inte har hanterat ärendet.

Påminnelser och inkassokrav på nya skulder skickas per post och inte via Kivra i dagsläget.

Läs mer här:https://www.kivra.com/behover-du-hjalp/privatpersoner/allmannafragor/

Vill du betala logga in på Mitt Ärende.

Mitt Ärende 

Varför får jag brev om en gammal skuld?

Detta beror på att en eller flera av våra uppdragsgivare har bett oss att informera dig om att det saknar en betalning eller flera betalningar. Ditt ärende ligger på bevakning i våra register till dess att full betalning har registrerats.

Mitt Ärende 

Innebär inkassokrav att man har fått en betalningsanmärkning?

Nej, ett inkassokrav är inte samma sak som en betalningsanmärkning. Men om skulden inte betalas och går vidare till Kronofogden kan det ske. Tänk på att betala ditt inkassokrav så snabbt som möjlight för att undvika det.

Mitt Ärende 

Min skuld har gått vidare till Kronofogden. Ska jag kontakta er eller Kronofogden?

Har vi skickat ditt ärende vidare till Kronofogden så kommer ärendet återkallas per automatik när du har slutbetalt eller då en uppgörelse har träffats.

För att undersöka möjligheten till en eventuell avbetalningsplan/uppgörelse behöver ni kontakta oss. Om ni anser att skulden är felaktig så är det viktigt att ni kontaktar Kronofogden och bestrider den där för att undvika vidare indrivning.

Logga in på Mitt Ärende för att betala.

 Mitt Ärende  Ring 0771-23 24 00