Choose language

I brevet som du har fått finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Så som vårt BG nummer dit pengarna ska skickas och ditt OCR nummer som du ska ange så att pengarna kommer på rätt ärende.

I brevet har du även inloggningsuppgifter till Mitt Ärende. Där kan du logga in med med BankID för att se fler sätt att betala på så som:

  • Direktbetalning
  • Trustly
  • Swish
  • BankGiro

För att se dina möjligheter för att lägga upp en avbetalningsplan kan du logga in på Mitt Ärende eller kontakta oss via vår kundtjänst tel 0771-23 24 00 eller 

Avgifter för delbetalning: Uppläggningsavgift 170 kr, avikostnad 60 kr.

 

För att se din totala skuld är det enklast att logga in på Mitt Ärende med hjälp av ditt BankID. Där både ser och kan du betala.

Det går också bra att ringa vår kundtjänst, tel 0771-23 24 00, för personlig kontakt.

 

Om du har fått en påminnelse eller ett inkassokrav som du inte betalar innan förfallodatum riskerar du att ärendet går vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande som kan leda till en betalningsanmärkning. Betala därför så fort du kan för att undvika detta.

Kontakta vår kundtjänst, tel 0771-23 24 00, om du exempelvis vill dela upp din betalning på flera månader. 

Som användare av Kivra har du registrerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändare. Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.

Varje gång du får ett nytt brev i Kivra får du en e-postavisering till den e-postadress du har registrerat. Därför är det viktigt att du ser till att ha en uppdaterad e-postadress registrerad. Använder du Kivra-appen får du även en pushnotis! 

Tänk på att markera brevet som hanterat i Kivra, annars kommer du fortsätta få påminnelser om att du inte har hanterat ärendet.

Du hanterar vilka brev du vill få i Kivra genom Kivra.

Vill du betala logga in på Mitt Ärende.

Detta beror på att en eller flera av våra uppdragsgivare har bett oss att informera dig om att det saknar en betalning eller flera betalningar. Ditt ärende ligger på bevakning i våra register till dess att full betalning har registrerats. Det är viktigt att notera att detta innebär att din skuld inte kommer att preskriberas. 

Nej, ett inkassokrav är inte samma sak som en betalningsanmärkning. Men om skulden inte betalas och går vidare till Kronofogden kan ni få en betalningsanmärkning. Tänk på att betala ditt inkassokrav så snabbt som möjligt för att undvika det.
 

Har vi skickat ditt ärende vidare till Kronofogden så kommer ärendet återkallas per automatik när du har slutbetalt eller då en uppgörelse har gjorts.

För att undersöka möjligheten till en eventuell avbetalningsplan/uppgörelse behöver ni kontakta oss genom att logga in på Mitt Ärende. eller via telefon 0771-23 24 00. Om ni anser att skulden är felaktig så är det viktigt att ni kontaktar Kronofogden och bestrider den där för att undvika vidare indrivning.

Logga in på Mitt Ärende för att betala.