Inkasso för offentlig sektor

Balanserad kravhantering med hög betalgrad.



Direktupphandling inom offentlig sektor?

Vill ni att vi ser över era möjligheter för direktupphandling? Kontakta Anders Lindén, anbudsansvarig. Han hjäper dig att bena ut era möjligheter. 

Maila Anders

+46 10 141 34 22



Inkassoprocessen för offentlig sektor

 inkassoprocessen

I vår inkassohantering för offentlig sektor tar vi hänsyn till varje kommun eller landstings interna krav- och kreditpolicy. Det betyder att ni kan ha individuella kreditkriterier som avgör hur just era ärenden ska drivas vidare. Generellt sett går det till såhär: Första åtgärd är att skicka en påminnelse, den kan skickas från er eller från oss. Betalas inte påminnelsen skickas ett inkassokrav. Skulle även denna lämnas obetald gör vi 24 dagar efter att påminnelsen gått ut en bedömning om vidare åtgärder, där bland annat din kunds betalningsförmåga undersöks. Om den bedöms vara fullgod och stöds av er kreditpolicy, går vi vidare med kravet till kronofogdemyndigheten för fortsatt kravhantering.

Saknar kunden tillgångar, bevakar vi ärendet tills att situationen förändras och din faktura kan betalas. Denna efterbevakning är en aktiv hantering av din faktura, din fordran, där Visma regelbundet utför en så kallad scoring för att dels identifiera tecken på förbättrad betalningsförmåga, dels säkerställa att fordran inte preskriberas.

Med Collectors Online följer ni era obetalda fordringar i ett och samma system, från påminnelse till efterbevakning.

Vill du ha ett förslag?

Vilka tjänster är intressanta för dig och ditt företag?

Hur vill du bli kontaktad?
För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke