Inkasso och påminnelse

Minskade kreditförluster och starka kundrelationer med inkasso och påminnelse. Bra rutiner – snabbare betalt. 

Kontakta oss

Hur kan vi hjälpa er med påminnelse och inkasso?

Jag vill ha ett förslag!

Minska antalet inkasso – låt oss skicka påminnelsen också

Bra rutiner är A och O när det kommer till att få betalt i tid. När betalningspåminnelsen kommer från tredje part ökar betalningsviljan och därmed minskar antalet ärenden som måste gå så långt som till inkasso. Ni väljer själva var i kravprocessen som ni vill ha vår hjälp, det kostar inget extra för er att få vår hjälp redan vid påminnelsen.

Har ni inkassohantering med Visma idag och vill lägga till påminnelsehantering? Läs mer här och kontakta oss så ordnar vi det.

Inkassoprocessen

inkassoprocessen

Påminnelse- och inkassoprocessen steg-för-steg

  1. Processen inleds med en betalningspåminnelse
  2. Om denna inte blir betald skickas ett inkassokrav
  3. Nästa steg är en scoring av den betalningsskyldige. Scoringen baseras på egen data och Kronofogdens data. I scoringen avgörs om ärendet ska överföras till Konofogden, det vill säga om det finns betalningsmöjligheter.
  4. Kronofogden tar då över och meddelar utslag i ärendet om betalningsföreläggande
  5. Om ärendet inte överförs till Kronofogden bevakas skulden aktivt av Visma tills förutsättningarna ändras och skulden blir betald.

Energibolag, bostadsbolag eller kommun och landsting?
Hitta en inkassolösning som passar er:

Specialister på extra känslig inkasso som energiinkasso.
Stor erfarenhet av inkasso som kräver fingertoppskänsla.
Jobbar med många av Sveriges kommuner och nästan alla landsting.
 

 
Vill du ha ett förslag?

Vilka tjänster är intressanta för dig och ditt företag?
För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke