
Inkasso för offentlig sektor
Balanserad kravhantering med hög betalgrad.
Vismas inkassoprocess för kommuner och regioner är utformad för att säkerställa betalningar. Men också med individen i fokus. En förutsättning för en bra kravprocess är att kommunen eller regioner kan vara med och påverka kravrutinen. Alltså hur invånarna ska bemötas och behandlas när fakturan inte blir betald. Det har blivit en av grundstenarna i de aktiva samarbeten som vi har idag. Drygt 150 svenska kommuner och många regioner är våra kunder och delar vår syn på inkasso. Vi kallar det inkasso med hjärtat.
Fakturahantering eller påminnelse och inkasso för dig som jobbar innom sjukvård eller tandvård
Magnus, ekonomichef på Ljungby kommun
Här kan du läsa mer om hur Ljungby kommun upplever samarbetet
I vår inkassohantering för offentlig sektor tar vi hänsyn till varje kommun eller regions interna krav- och kreditpolicy. Det betyder att ni kan ha individuella kreditkriterier som avgör hur just era ärenden ska drivas vidare. Generellt sett går det till såhär: Första åtgärd är att skicka en påminnelse, den kan skickas från er eller från oss. Betalas inte påminnelsen skickas ett inkassokrav. Skulle även denna lämnas obetald gör vi 24 dagar efter att påminnelsen gått ut en bedömning om vidare åtgärder, där bland annat din kunds betalningsförmåga undersöks. Om den bedöms vara fullgod och stöds av er kreditpolicy, går vi vidare med kravet till kronofogdemyndigheten för fortsatt kravhantering.
Saknar kunden tillgångar, bevakar vi ärendet tills att situationen förändras och din faktura kan betalas. Denna efterbevakning är en aktiv hantering av din faktura, din fordran, där Visma regelbundet utför en så kallad scoring för att dels identifiera tecken på förbättrad betalningsförmåga, dels säkerställa att fordran inte preskriberas.
Med Collectors Online följer ni era obetalda fordringar i ett och samma system, från påminnelse till efterbevakning.