Choose language

Frågor & svar – Amili eKrav

Amili eKrav är en enkel kostnadsfri tjänst som hjälper företag att snabbt och smidigt skicka påminnelser och inkassokrav till dina kunder som inte betalar i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i Amili eKrav så sköter vi resten.

Frågor & svar – Amili eKrav

Amili eKrav är en enkel kostnadsfri tjänst som hjälper företag att snabbt och smidigt skicka påminnelser och inkassokrav till dina kunder som inte betalar i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i Amili eKrav så sköter vi resten.

Frågor & svar – Amili eKrav

Amili eKrav är en enkel kostnadsfri tjänst som hjälper företag att snabbt och smidigt skicka påminnelser och inkassokrav till dina kunder som inte betalar i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i Amili eKrav så sköter vi resten.

eKrav erbjuder hållbar kravhantering som inte kräver någon integration mot ekonomisystem. Påminnelse och inkassokrav skickas i första hand till mottagarens digitala brevlåda. Amili eKrav ger små och medelstora företag samma möjlighet som stora företag att få betalt. 

 

Allt vi behöver veta från dig är bolagets organisationsnummer, bankgirot och dina personuppgifter, samt att bolaget är registrerat för F-skatt.

Du använder sedan ditt personnummer och BankID för att logga in på Amili ekrav.se

Idag kan du som har följande bolagsformer använda tjänsten: AB, HB, KB eller enskild firma. Du måste ha registrerad F-skatt.

Amili eKrav kostar ingenting för dig som är kund utan det är din kund som betalar de lagstadgade avgifterna. Tjänsten har ingen årsavgift eller kostnad för utskick av betalningspåminnelse eller inkasso. Om ett ärendet överförs till Kronofogden tillkommer kostnader för våra utlägg. Dessa återbetalas till dig när kunden betalar. Om din kund saknar betalningsförmåga så fortsätter vi att bevaka din fordran tills dess att kundens ekonomiska förutsättningar förbättras. Vi kommer då att återkommande skicka kravbrev där vi uppmanar om betalning och samtidigt informerar om att skulden fortsatt är obetald. Vi hanterar preskriptionsavbrytande åtgärder så att din fordran inte blir preskriberad. Denna del av inkassohanteringen kallas för efterbevakning. Vi kommer debitera en provision på inkasserat kapital enligt prislistan. Se komplett prislista.

 

Betalningspåminnelsen skickas dagen efter registrering. Om din kund har en digital brevlåda registrerad skickas brevet dit, om inte skickas brevet per post. Om din kund inte betalar denna följer inkassoprocessen enligt följande

Amili betalar ut pengarna till ditt bankgiro, så fort din kund har betalat.

 

Du får automatiska rapporter när din kund har betalat, till den mailadress som du angett vid registreringen av Amili eKrav. Om du inte får rapporterna, börja med att dubbelkolla din angivna mailadress. 

 
 

Här kan du läsa och ladda hem tjänsteavtalet för inkassotjänst med hjälp av Amili eKrav.

Är du firmatecknare kan du enkelt lägga till flera användare när du är inloggad i Amili eKrav. Det gör du genom att klicka på "Översikt" och sedan "Användaruppgifter".

 

Ja, det går alldeles utmärkt att använda våra tjänster för fakturor gällande både rot och rut. Det enda du behöver vara uppmärksamma på är att skriva in det belopp du vill ha betalt från kunden, d.v.s. inte bruttot på sista raden som inkluderar eventuellt rot- eller rutavdrag.

Självklart kan du använda Amili eKrav för alla dina företag. För att lägga till flera bolag loggar du in i Amili eKrav och klickar på den lilla pilen vid ditt företagsnamn i övre högra hörnet. Då kommer en meny fram. Välj Registrera nytt företag. Om det nya bolaget inte dyker upp, logga då ut och in igen.

Nu kan du enkelt växla mellan dina registrerade företag under dina inställningar. 

 

Genom vår portal, "Mitt Ärende", kan din kund betala direkt med direktbetalning via Trustly, bankgiro, debitkort eller med Swish.

När du loggar in på Amili ekrav.se med ditt personnummer och BankID hittar du alla dina ärenden under översikt.

Tänk på att när du får betalt av din kund direkt måste du meddelar oss detta.

 

 

Amili eKrav startar alltid med en betalningspåminnelse. Har du skickat en egen betalningspåminnelse kommer din kund få ytterligare en påminnelse från oss innan vi skickar ett inkassokrav. Vi rekommenderar att ni inte skickar en egen betalningspåminnelse vid användning av tjänsten.

Om din kund betalar direkt till dig, måste du meddela oss genom att logga in på tjänsten Amili eKrav och återkalla ärendet eller meddela betalning. I annat fall riskerar din kund att vi driver vidare kravet i inkassoprocessen.

 

Ja, fast vi har ingen möjlighet att hjälpa till med exempelvis avhysning. Men vi kan driva kravhanteringen. 

Vill ni ha hjälp med den mer specifika hanteringen för hyreshantering (exempelvis avhysning) vänligen kontakta oss

Nej, det går dessvärre inte. Vänligen kontakta oss om du har utländska ärenden som inte betalats i tid så tittar vi på om vi kan hjälpa dig.

 

Ibland förekommer förkortningar från handläggning och kundtjänst kring pågående ärenden. Här hittar du de vanligaste förkortningarna med förklaring.

G/GL = Gäldenär – den som ska betala
UG = Uppdragsgivare – den som vill ha betalt
Bet = betalning
KFM = Kronofogden
BF = betalningsföreläggande – när inkassokravet inte betalats och ärendet går vidare till Kronofogden
UTM = utmätning – när Kronofogden beslutar att en skuld ska krävas in
KK = Konkurs
Bev = bevakning – när ett ärende inte går vidare till Kronofogden utan hamnar på efterbevakning hos Visma
R = ringt – vid kontakt med kundtjänst eller handläggning
IK = inkassokrav
PÅM = Påminnelse
REX = Solvenskontroll via Kronofogden – en kontroll av den betalningsskyldigas tillgångar
TR = Tingsrätt
Amplan/Avbetplan = Amorteringsplan – när gäldenär fått möjlighet att dela upp sin betalning
Kostn = kostnad
SUT = Saknar utmätningsbara tillgångar