Om eKrav

eKrav är en tjänst som hjälper företag, organisationer och föreningar med att snabbt och enkelt skicka påminnelser på betalningar eller inkassokrav till de kunder som inte betalt i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov, där även viktiga administrativa processer måste ske med så lite handpåläggning som möjligt. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i eKrav så sköter tjänsten resten.

 
Vad behövs för att komma igång?
Allt vi behöver veta från dig är bolagets organisationsnummer, bankgirot och företrädarens personuppgifter.
Hur hänger eKrav och Collectors inkassotjänst ihop?
Självaste inkassoprocessen är en tjänst som sköts av Collectors. EKrav är ett smidigt sätt för dig som företagare att starta igång inkassotjänsten genom att registrera en faktura för kravhantering.
Vad ingår i ett avtal?
I ett avtal ingår allt vad tjänsten omfattar och villkoren för de lagstadgade avgifterna som tillkommer under ett inkasso. Notera att tjänsten inte kostar något för dig som uppdragsgivare, men att det kan tillkomma vissa utlägg för betalningsföreläggande och verkställighet hos Kronofogden, samt avgifter för ärenden som återkallas. Efter att ett avtal godkänns så är det villkoren i det som gäller i kravhanteringen.
Vad kostar tjänsten?
Tjänsten kostar ingenting för dig som uppdragsgivare, och du kan signa upp dig redan idag. När ärendet skickas till efterbevakning kommer du få betala för varje bevakning vi gör på din kunds betalförmåga. I eKrav skickar vi totalt tre brev per år för detta som kostar 5 kr styck. När ärendet går till Kronofogden kan det tillkomma vissa utlägg. Dessa utlägg återbetalas dock när kunden erlägger betalningen.
Vilka olika betalsätt finns det för mig?
Du betalar enklast genom att skicka beloppet till Collectors bankgiro. Detta står på fakturan vi har skickat till dig.
Vilka olika betalsätt finns det för kunden?
Kunden kan i dagsläget betala antingen genom bankgiro eller via avbetalningar där vi bestämmer hur avbetalningsplanen kommer se ut för kunden. Genom "Mitt Ärende" kan kunden även betala direkt med internetbanken. Vi har även Swish men i begränsad mån.
Vad händer när ett ärende har registrerats?
När ett ärende har registrerats hos oss kommer de fakturor som du lagt upp gå igenom vår process för kravhantering. Det första steget som sker är att en påminnelse kommer skickas ut till din kund första arbetsdagen efter att du registrerat ärendet.
När skickas en påminnelse till min kund?
En påminnelse till en kund skickas ifall kunden inte betalat innan fakturans förfallodatum och det görs så fort din faktura är registrerat i vårt system. På påminnelsen står det vad skulden avser - ett totalbelopp kunden ska betala, räntan och påminnelseavgiften samt Collectors betaluppgifter.
Kan jag skicka en egen påminnelse till kunden?
Skickar du en egen påminnelse kan vi tyvärr inte hantera detta i vår process för kravhantering. Processen är uppbyggd som så att det första som sker är vi skickar en påminnelse, därpå ett inkassokrav. Det går alltså inte att få ett inkassokrav från vår process från en egen påminnelse.
När skickas ett inkassokrav till min kund?
Din kund har 12 dagar på sig att betala från att påminnelsen skickats ut. Efter det skickar vi automatiskt ut ett inkassokrav till kunden. Tänk på att kunden måste betala av hela skulden, inklusive ränta, påminnelse- och inkassoavgifter, och att detta ska till oss på Collectors.
Hur lång tid har kunden på sig att betala in ett inkassokrav?
Din kund har oftast 12 dagar på sig att betala inkassoavgiften, från och med att inkassokravet skickas ut till dess slutdatum. Tänk på att din kund måste betala av hela skulden av fakturan, inklusive ränta, påminnelse- och inkassoavgifter.
Vad är uppdragsgivarens roll under ett inkasso?
Syftet med vår tjänst är att göra det så bekvämt som möjligt för dig som uppdragsgivare. Vi tar hand om hela processen och enligt avtal behöver du inte göra något, men självklart skulle det hjälpa oss ifall ni är så tillgängliga som möjligt för eventuella frågor vi skulle kunna ha!
När tar man ärendet till tingsrätt?
Ärendet går till tingsrätt om det är bestritt och inte kan lösas innan genom att föra en dialog mellan dig och din kund, eller ifall våra jurister samlar på sig nog med underlag för att se om detta bör gå vidare till tingsrätt eller inte. Tänk på att det kan tillkomma ytterligare kostnader för juridiska tjänster och ansökan till tingsrätt.
När skickas ärendet till Kronofogden?
När kunden inte betalat inkassokravet gör vi en bedömning för att se ifall ärendet ska skickas till Kronofogden. Därpå skickas ärendet till Kronofogden för ett eventuellt utslag om utmätning. Annars läggs ärendet på efterbevakning, vilket innebär att vi ser till att ärendet inte preskriberas och att vi har koll på när din kund får bättre betalningsförmåga för att betala sin skuld till dig.
Vad händer ifall kunden aldrig får tillbaka sin betalningsförmåga?
Istället för att behålla dina kunder på efterbevakning kan vi på Collectors köpa upp dina fordringar. Det innebär att vi tar över indrivningen av dina kunders skulder, samtidigt som du frigör ditt kapital som du istället kan använda på bättre saker.
När bestrider kunden ett ärende?
Kunden bestrider ett ärende när han/hon vill motsätta sig en faktura. Detta sker ifall fakturamottagaren anser att fakturan är felaktig.