Frågor & svar – eKrav

eKrav är en enkel kostnadsfri tjänst som hjälper företag att snabbt och smidigt skicka påminnelser och inkassokrav till dina kunder som inte betalar i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i eKrav så sköter vi resten.

 

Vad är eKrav?

eKrav erbjuder hållbar kravhantering som inte kräver någon integration mot ekonomisystem. Påminnelse och inkassokrav skickas i första hand till mottagarens digitala brevlåda. eKrav ger små och medelstora företag samma möjlighet som stora företag att få betalt. 

Vad behövs för att komma igång?

Allt vi behöver veta från dig är bolagets organisationsnummer, bankgirot och dina personuppgifter, samt att bolaget är registrerat för F-skatt.

Du använder sedan ditt personnummer och BankID för att logga in på ekrav.se

Idag kan du som har följande bolagsformer använda tjänsten: AB, HB, KB eller enskild firma. Du måste ha registrerad F-skatt.

Vad kostar eKrav?

eKrav kostar ingenting för dig som kund utan det är din kund som betalar de lagstadgade avgifterna. Inte heller någon årsavgift. Om ett ärendet överförs till Kronofogden tillkommer kostnader för våra utlägg. Dessa återbetalas till dig när kunden betalar. Om din kund saknar betalningsförmåga så fortsätter vi att bevaka din fordran tills dess att kundens ekonomiska förutsättningar förbättras. Vi kommer då att återkommande skicka kravbrev där vi uppmanar om betalning och samtidigt informerar om att skulden fortsatt är obetald. Vi hanterar preskriptionsavbrytande åtgärder så att din fordran inte blir preskriberad. Denna del av inkassohanteringen kallas för efterbevakning. Vi kommer debitera en låg avgift vid varje tillfälle som vi gör en kontroll av din kunds betalningsförmåga. I samband med kontrollen skickar vi ut ett krav till din kund med en uppmaning om att betala. Varje brev kostar 5 kr, vi skickar bevakningsbrev tre gånger per år. Se prislista här

Vad händer när jag skickat min obetalda faktura till eKrav?

Påminnelsen skickas dagen efter registrering. Om din kund har en digital brevlåda registrerad skickas brevet dit, om inte skickas brevet per post. Om din kund inte betalar denna följer inkassoprocessen enligt följande

Hur får jag betalt?

Vi betalar ut pengarna till ditt bankgiro, så fort din kund har betalat.

Hur vet jag att min kund ha betalat? 

Du får automatiska rapporter när din kund har betalat, till den mailadress som du angett vid registeringen av eKravt. Om du inte får rapporterna, börja med att dubbelkolla din angivna mailadress. 

eKrav – Avtalet

Här kan du läsa och ladda hem avtalet för inkassotjänst med hjälp av eKrav.

Jag vill lägga till flera användare till mitt konto

Är du firmateckanare kan du enkelt lägga till flera användare när du är inloggad i eKrav. Det gör du genom att klicka på Översikt och sedan Användaruppgifter.

Jag har flera företag och vill använda eKrav för alla mina företag. Kan jag det?

Självklart kan du använda eKrav för alla dina företag. För att lägga till flera bolag loggar du in i eKrav och klickar på den lilla pilen vid ditt företagsnamn i övre högra hörnet. Då kommer en meny fram. Välj Registrera nytt företag. Om det nya bolaget inte dyker upp, logga då ut och in igen.

Nu kan du enkelt växla mellan dina registrerade företag under dina inställningar. 

Vilka olika betalsätt finns det för kunden?

Genom vår portal, "Mitt Ärende", kan din kund betala direkt med direktbetalning via Trustly, bankgiro, debitkort eller med Swish.

Jag använder eEkonomi och eKrav – hur hittar jag mina ärenden?

När du loggar in på ekrav.se med ditt personnummer och BankID hittar du alla dina ärenden under översikt.

Tänk på att när du får betalt av din kund direkt måste du meddelar oss detta.

Kan jag skicka en egen påminnelse till kunden?

eKrav startar på påminnelse. Har du skickat en egen påminnelse kommer din kund få ytterligare en påminnelse från oss innan vi skickar ett inkassokrav.

Vad händer om min kund betalar direkt till mig?

Om din kund betalar direkt till dig, måste du meddela oss genom att logga in på tjänsten eKrav och återkalla ärendet eller meddela betalning. I annat fall riskerar din kund att vi driver vidare kravet i inkassoprocessen.

Jag har fastigheter, kan jag använda eKrav?

Ja, fast vi har ingen möjlighet att hjälpa till med exempelvis avhysning. Men vi kan driva kravhanteringen. 

Vill ni ha hjälp med den mer specifika hanteringen för hyreshantering (exempelvis avhysning) vänligen kontakta oss

Jag har utländska ärenden, kan jag använda eKrav?

Nej, det går dessvärre inte. Vänligen kontakta oss om du har utländska ärenden som inte betalats i tid så hjälper vi dig med utlandsinkasso.

Vad betyder förkortningarna?

Ibland förekommer förkortningar från handläggning och kundtjänst kring pågående ärenden. Här hittar du de vanligaste förkortningarna med förklaring.

G/GL = Gäldenär – den som ska betala
UG = Uppdragsgivare – den som vill ha betalt
Bet = betalning
KFM = Kronofogden
BF = betalningsföreläggande – när inkassokravet inte betalats och ärendet går vidare till Kronofogden
UTM = utmätning – när Kronofogden betslutar att en skuld ska krävas in
KK = Konkurs
Bev = bevakning – när ett ärende inte går vidare till Kronofogden utan hamnar på efterbevakning hos Visma
R = ringt – vid kontkat med kundtjänst eller handläggning
IK = inkassokrav
PÅM = Påminnelse
REX = Solvenskontroll via Kronofogden – en kontroll av den betalningsskylldiges tillgångar
TR = Tingsrätt
Amplan/Avbetplan = Amorteringsplan – när gäldenär fått möjlighet att dela upp sin betalning
Kostn = kostnad
SUT = Saknar utmätningsbara tillgångar

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss här