eKrav – frågor och svar

Om eKrav

eKrav är en enkel kostnadsfri tjänst som hjälper företag och organisationer att snabbt och smidigt skicka påminnelser och inkassokrav, till dina kunder som inte betalar i tid. Den är designad för små och medelstora företags behov. Allt du behöver göra är att ladda upp din faktura i eKrav så sköter vi resten.
 

Vad behövs för att komma igång?

Allt vi behöver veta från dig är bolagets organisationsnummer, bankgirot och dina personuppgifter, samt att bolaget är registrerat för F-skatt.

Du använder sedan ditt personnummer och BankID för att logga in på https://ekrav.vismacollectors.se/

Vad kostar eKrav?

eKrav kostar ingenting för dig som kund, och du kan signa upp dig redan idag. Det är din kund som betalar de lagstadgade avgifter som vi tar ut för att hjälpa dig få betalt. När ärendet går till Kronofogden kan det tillkomma kostnader för våra utlägg. Dessa återbetalas dock när kunden betalar. 
När ärendet skickas till efterbevakning kommer du få betala för varje bevakning vi gör på din kunds betalförmåga. I eKrav skickar vi totalt tre brev per år för detta som kostar 5 kr styck.

Vad händer när jag skickat min obetalda faktura till eKrav?

Påminnelsen går med posten dagen efter registrering. Om inte din kund betalar denna följer inkassoprocessen enligt nedan. 

 

eKrav inkassoprocessen

Hur får jag betalt?

Vi betalar ut pengarna till ditt bankgiro, så fort din kund har betalat.

eKrav – Avtalet

Här kan du läsa och ladda hem avtalet för inkassotjänst med hjälp av eKrav.

Vilka olika betalsätt finns det för kunden?

Genom vår portal,  "Mitt Ärende", kan din kund betala direkt med internetbanken, bankgiro, debitkort eller med Swish.

Jag använder eEkonomi och eKrav - hur hittar jag mina ärenden?

Du loggar in på https://ekrav.vismacollectors.se/ med ditt personnummer och BankID och sedan under “Menu” - “Översikt”

Tänk på att när du får betalt av din kund direkt måste du meddelar oss detta.

 

Kan jag skicka en egen påminnelse till kunden?

eKrav startar på påminnelse. Har du skickat en egen påminnelse kommer din kund få en ytterligare påminnelse från oss innan vi skickar ett inkassokrav.

Vad händer om min kund betalar direkt till mig?

Om din kund betalar till dig, måste du meddela oss genom att logga in på eKrav. Annars riskerar din kund att vi går vidare med kravet i inkassoprocessen.

Jag har fastigheter, kan jag använda eKrav?

Ja, fast vi har ingen möjlighet att hjälpa till med exempelvis avhysning. Men vi kan driva kravhanteringen. 

Vill ni ha hjälp med den mer specifika hanteringen för hyreshantering (exempelvis avhysning) vänligen kontakta oss

Jag har utländska ärenden, kan jag använda eKrav?

Nej, det går dessvärre inte. Vänligen kontakta oss om du har utländska kunder som inte betalar sina fakturor så hjälper vi dig med utlandsinkasso.

Alla användarfilmer – på ett och samma ställe


Registrera ny användare

Inloggning

Skapa nytt krav

Sändstatus

Supportkanalen