Support Proceedo - Vi hjälper dig!

Här finner du nyttig information, svar på vanliga frågor och tips från supporten. 
Kontakta oss
Support Proceedo - Vi hjälper dig!

Kontakta support för Visma Proceedo

Du kan skicka e-post till servicedesk.proceedo@visma.com
eller ringa 0771-440 200.

Öppettider

Öppet alla vardagar kl. 8.00–17.00

Här finner du svar på vanligt förekommande frågor

Klicka på pilarna för att få mer information om saken. 

Får du ett felmeddelande när du vill skicka över varukorgen från webbshoppen till Proceedo? Detta beror oftast på dina säkerhetsinställningar på din dator. Hur man ställer in detta finner ni under rubriken "Inställningar" - "Betrodda webbplatser" nedan. Om du däremot har varit i webbshopen en längre tid kan du ha loggats ut automatiskt.

För Proceedos Java applet version rekommenderar vi att man använder den senaste versionen av webbläsaren Internet Explorer. Proceedo fungerar även i andra webbläsare som tex. Safari, dock vissa avvikelser kan då förekomma. Webbläsaren *Firefox (från v.52), Google Chrome (från v.45) och Microsoft Edge stöder inte insticksprogram för Java och har därmed inte stöd för Proceedos Java applet version. Detta gäller inte Proceedos desktop version (Proceedo 9.0), Proceedos desktop version stödjer och fungerar med de flesta webbläsare.


*Firefox Från och med Firefox Version 52 har Firefox begränsat stöd för plug-ins bl.a Java applet. Det finns en speciell version av Firefox med utökad stöd för organisationer som fortfarande behöver NPAPI, den versionen kommer att fungera fram till början av år 2018. Dock bör alla organisationer rådfråga detta tillsammans med respektive IT-avdelning.


Avinstallera alla Firefox versioner som finns på datorn och installera följnade version: https://download.mozilla.org/?product=firefox-52.0esr-SSL&os=win&lang=en-US

I Windows 10 fungerar Proceedo i dagsläget endast med Internet Explorer, dock måste man leta fram den själv och lägga till den i aktivitetsfältet. Guide för att Fästa Internet Explorer på startskärmen.

Har du problem med inloggning skall du i första hand vända dig till din lokala helpdesk / administratör. Om den organisation som du tillhör tillåter automatisk byte av lösenord kan du beställa ett nytt tillfälligt lösenord genom att ange klicka på "Glömt lösenordet?" och ange ditt användarnamn till Proceedo. Om din organisation inte stöder lösenordsinloggning kommer en pop-up tala om att "Login är bara tillåten via SSO"

Administratörssupport

(Superanvändare, administratörer) 

2nd line support
Vid kontakt med Proceedo Support behöver vi så mycket information som möjligt för att kunna hjälpa er snabbt och effektivt.

SSO
För att snabbast kunna felsöka SSO problem behöver vi klockslag från inloggingsförsök för varje användare. Att tänka på, inloggningsförsöket behöver ske samma dag ni skickar in ärendet till oss.

För lättare felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, hur man aktiverar Javaloggen finner ni i inställningar här under. 

Leverantörsanslutningar

Visma Commerce erbjuder era leverantörer en portal där de kan se era ordrar, skicka fakturor m.m. Länken nedan går till supplier center och den kan ni dela med era leverantörer.

Här finner du länken till proceedo.net/suppliercenter

Inställningar

Det du behöver göra är att lägga till Proceedo och leverantören som betrodda platser (Trusted sites).

Om du är inloggad från http:s kan det också skapa problem för att få över varukorgen. Lägg till Proceedo adressen: *.proceedo.net samt leverantörens toppdomän adress (*.domän.se) under betrodda platser. (Obs! Stjärnan innan punkt måste vara med.) Välj verktygsfält, klicka sedan på Internetalternativ< ni får upp ett fönster som heter Internetalternativ här väljer ni fliken Säkerhet, klicka sedan på betrodda platser, efter det klicka på Platser och ett nytt fönster kommer upp. Här lägger ni till dessa adresser. Se bifogad bild.

 

Proceedo skall fungera med lägsta Java version 1.6 eller 6.0 som vissa kallar det. Vi rekommenderar alltid vi att man uppdaterar till senaste Java versionen när man använder Proceedo i operativsystemet Windows. Se under "Inställningar" för nedladdning av senare versioner, eller kontakta er interna support för mer information om uppgradering.

Java konsolen För bättre felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, först måste man aktivera Java kontrollpanelen. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara filen och skicka den till oss.

1. Gå in på www.proceedo.net och logga in. 2. Fortsätt tills det fel som ska loggas har upprepats 3. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara ner filen och skicka den till oss, alternativt skicka in loggfilen som du hittar under standardsökväg: C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\log

Guide för Java kontrollpanelen

Grundläggande Java felsökningstips Felsökningstips Hur aktiverar jag Java i webbläsaren? Ladda ner senaste Java version Ladda ner äldre Java versioner

Kontakta Proceedo Support!

 Ring oss på 0771-440200 eller skicka ett meddelande.

Tips från supporten

Klicka på pilarna för att få mer information om saken. 

Som kund har du möjlighet att dela dina bästa formulär med andra! Genom att logga in i det gemensamma formulärsarkivet i Visma Proceedo kan du både ladda upp och ladda ner formulär som du vill ta del av eller dela med andra kunder.

Tillsammans jobbar vi mer effektivt, så uppfinn inte hjulet igen. Logga in och se vad andra kunder har gjort tidigare och använd det fritt i din egen verksamhet. Pay it forward - dela med dig av din kompetens och hjälp andra.

Logga in på www.proceedo.net med ditt användarnamn och lösenord för arkivet. Saknar du dina inloggningsuppgifter? Kontakta suppporten så hjälper vi dig.


Den tidigare standarden för meddelandeavisering dvs. e-post med bilaga är numera ersatt av att man får meddelande direkt i mejlet. Den nya standardinställningen gäller alla nyupplagda användare, oavsett om de läggs upp manuellt, via import eller integration. Förbättringen bidrar till att användarna numera snabbare kan granska och eventuellt godkänna när man får meddelandet direkt i e-postmeddelandet jämfört med att öppna en bilaga. Det är möjligt tack vare att moderna e-postklienter har stöd för html.


När du ska granska en faktura i Proceedo men fakturabilden överlappar applikationsfönstret alternativt när det finns ett mellanrum så finns det en enkel åtgärd du kan testa. Öppna din webbläsares inställningar och återställ zoomningen till 100%. Du kan även använda snabbkommandot Ctrl+0.


Påminn gärna fakturaattestanter om att attestera fakturorna i god tid före årsskiftet. Vill de helst göra det i mobilen? Kontakta Servicedesk så får ni information om hur detta kan sättas upp i just er organisation.


Ponera att ni har en kostnad på 6 000 kr som ni vill fördela på flera projekt med 70 % på ett projekt och 30 % på ett annat.
Lägg till så många rader som du vill fördela kostnaden på: Rad 1 skriv 6 000*0,7. Rad 2 skriv 6 000*0,3
Uträkningen blir då följande: Rad 1 = 4 200 kr. Rad 2 = 1 800 kr.


Organisationer som redan har tjänsten Proceedo Standardkanal kan när som helst sättas upp som mottagare av fakturor i Peppol-nätverket. Skicka ett ärende till Proceedos Servicedesk om ni önskar det.


Genom att markera flera fakturor i listan och sedan högerklicka så kan Ni skicka manuella påminnelser om att det finns fakturor att hantera till flera användare samtidigt.

Påminn organisationen och registrera redan nu din delegering inför semestern. Den aktiveras med automatik det datum du angett.

Delegeringsfunktionen finns under Inställningar i Proceedo. Det finns även möjlighet att lägga upp delegeringar centralt, förutsatt att man har rättigheter till det. Alltså:

- Kom ihåg att sätta upp delegeringar för de medarbetare som skall vara lediga. - För er som använder vår fakturamodul, kolla gärna igenom era stängningstabeller så att perioden är konfigurerade.


Genom favoritinställningen kan ni förenkla konteringen genom att era vanligaste värden blir mer lättåtkomliga. Via era favoriter finns det även möjlighet att markera förvalda värden som automatiskt kommer att sättas som ett förslag i konteringen.


Genom att trycka på knappen F1 visas en lista över de tillgängliga kortkommandon som finns för den aktuella sidan i Proceedo.


Nu kan man välja andra format än Excel vid export av skapade rapporter. Förutom Excel finns även fyra olika Text-alternativ och två olika XML-alternativ. Samtliga format visas i drop-down-listan under 'Report format' när man skapar sin rapport.


Upplever du ibland att status i Att hantera-rutan med genvägar till exempelvis fakturor laddar. Du behöver inte vänta tills den har laddat klart utan om du för över muspekaren över den genväg du önskar gå till så visas det en pop-up med information om vilken F-tangent du kan använda för att snabbt komma till den vy du önskar. För Fakturor används snabbkommando F4.


Nu är det strax semesterdags så glöm inte delegera attest, granskning och leveranskvittens. Som administratör har du möjlighet att registrera delegeringar centralt. Du kan även uppmärksamma attestanter i din organisation om att det går bra att registrera delegeringar redan nu för att de aktiveras med automatik när det väl är dags. Delegeringsfunktionen finns under Inställningar i Proceedo.