Nyheter från Visma Commerce

Sömlös integration mellan TendSign och Spendency

I spendanalysverktyget Spendency kan du numera hämta avtalsinformation från upphandlingsverktyget TendSign med en knapptryckning.

Spendency och TendSigns avtalsmodul är integrerade via en s.k. pre-connected cloud. Det innebär att integrationen redan är etablerad och inte kräver någon ytterligare konfigurering eller uppsättning.

En organisation som hanterar sina avtal i TendSigns avtalsmodul och har spendanalysverktyget Spendency kan genom ett enkelt klick aktivera dataöverföring från TendSign till Spendency.

En ny dashboard dyker då upp i Spendency och ger fyra nya grafer där du kan analysera avtalstrohet per leverantör, kategori m. fl.



Fazer räddade 450 000 portioner mat

Vår samarbetspartner Fazer tar ett grepp om matsvinnet som påverkar både miljön och de 200 Fazer restaurangernas ekonomi. Vi uppmärksammar Fazers miljöarbete som infördes kring år 2010 genom att citera Miljöchef Jonny Zackrisson:

− Det var en viktig nyckel. Plötsligt hade restaurangerna tillgång till verktyg och metoder för att styra och följa upp sin verksamhet varje dag. Syftet var ett systematiskt förbättringsarbete och det ledde så småningom fram till att vi kunde miljöcertifiera alla våra restauranger. Det var bara möjligt tack vare ett gemensamt arbetssätt.

Läs hela artikeln här 

Läs vårt kundcase om Centrala inköp hos Fazer

Visma Digitala kvitton i samarbete med Kwick

Blogginlägg: Papperskvittot på väg ut

Krånglet med att hantera papperskvitton är nu på väg att bli ett minne blott. Enligt en undersökning genomförd av Kwick – en plattform för digitala kvitton – är 86% av respondenterna missnöjda med manuella kvittohanteringen. Trots det har endast ett fåtal företag gjort övergången till digital hantering. Trenden är nu på väg att vända. Nordea är en av pionjärerna.

Mer om det i blogginlägget "Papperskvittot på väg ut!".

Lidingö stad använder Visma CLM

Lidingö stad berättar om sin avtalsuppföljning

Mycket tid och energi läggs idag på gedigna kravställningar, värdering av anbud och förhandling med leverantörerna. Fokuset ligger på att sluta ett så bra avtal som möjligt. Men sedan då? För att vara säker på att leverantören verkligen levererar det som avtalats enligt villkoren så måste avtalet följas upp och då blir det ofta krångligare.

För att komma till rätta med problemet har Lidingö stad infört Visma CLM som är specialutvecklat för avtalsuppföljning.

Till intervjun med upphandlingschefen Adriana Buzea!

Träffa Visma Commerce på konferensen Upphandlingsjuridik i praktiken

Träffa oss på konferensen "Upphandlingsjuridik i praktiken"

Lagstiftningen har börjat ta form och till september har vi en proposition och ett förslag till de nya lagarna som ska träda i kraft 1 januari 2017. Upphandling24 har samlat Sveriges ledande advokater och jurister för att redogöra hur det nya regelverket ska tillämpas i praktiken. Vi kommer också finnas på plats så du är varmt välkommen till vår monter.

Konferensen hålls i Stockholm den 20 september och i Göteborg den 28 september.

Till programmet!

Hållbarhetspriset 2016 avgjort!

Årets vinnare av Hållbarhetspriset utsågs under träffen för Visma Proceedo-användare den 18 maj. Här är vinnarna i respektive kategori: 

  • E-faktura Public - Kungsbacka kommun 88%
  • E-faktura Private - Nordea 86%
  • Störst ökning e-faktura - Skogsstyrelsen 27% (från 39% till 67%)
  • Högst andel match - Nordea 78%
  • Störst ökning andel match - Håbo kommun 26 % (från 37% till 63%)

Stort grattis!

Trendrapport - Fem stora förändringar inom framtidens inköp.

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna.

För att få insikt om detta frågade vi tre inköpsexperter:
Helena Brynolfsson vd på ProSourcia och tidigare inköpschef på bland
annat PostNord, Björn Axelsson, Sveriges första professor i inköp samt
Daniel Knudsen, Senior Procurement Advisor på Eon.

Läs inköps trendrapporten "Så blir framtidens inköp". 

Gratis guide till smartare fakturahantering

De senaste fem åren har elektroniska fakturor slagit igenom på bred front. De organisationer som har kommit längst i processen att övergå till elektronisk fakturahantering har upp mot 90 procent e-fakturor. Vill ni också hamna i ledarligan?

Läs guiden om smartare fakturahantering. 

Nya datum för Proceedo utbildningar 2016

Vårens utbildningar på plats "Tjänstebeställningar och formulär" och "Administratörsutbildning Faktura" hålls i Stockholm och Göteborg. Gör som andra och anmäl dig redan nu genom att klicka på länkarna nedan. 

Tjänstebeställningar och formulär

  • Göteborg 11 februari
  • Stockholm 17 februari

Administratörsutbildning Faktura 

  • Göteborg 10 mars
  • Stockholm 16 mars

Finns det likheter mellan kategorimappning och gränsdragning vid direktupphandling?

Inköpsexperten Helena Brynolfsson menar att det finns likartade utmaningar mellan kategorisering av inköp och offentlig sektors gränsdragning vid direktupphandling. Helena ser möjligheter till utbyte av erfarenheter mellan dessa två områden. På vilket sätt?

Läs Helenas nionde inlägg i bloggserien "Inköpstankar i tiden". 

Träffa Visma Proceedo på ESV-dagen. 

Marika Agetoft och Fredrik Klevebring finns på plats under ESV-dagen och svarar gärna på era frågor och funderingar kring ramavtalet .

- Välkommen till vår monter nummer VH01:01, säger Marika och Fredrik.

TDC valde Visma Proceedo som plattform för sin portal och lyckades reducera tre system. 

När telekomleverantören TDC ville effektivisera sin inköpsprocess var målet att automatisera så mycket som möjligt samt få bättre kontroll och spårbarhet över det som köptes och betalades. För att uppnå detta skapades en portal där användarna enkelt skulle kunna hantera beställningar och fakturor. 

Läs kundcaset om utmaningarna, lösningarna och resultatet.

Nytt blogginlägg i serien "Inköpstankar i tiden".

I det andra blogginlägget i serien ”Inköpstankar i tiden” reder Helena Brynolfsson ut spendanalysens syfte.  

"Det är klokt att börja med att fråga sig: Varför ska vi göra en spendanalys?
Detta kanske låter trivialt, men om du inte är klar på varför du ska göra en spendanalys och vad den ska leda till, så tror jag att det finns en risk att du lägger ner för mycket eller för lite tid. Och att du i slutänden får en analys som du inte har nytta av på samma sätt du skulle haft om du varit klar med syftet från början...

Läs hela blogginlägget

Mer välfärd för pengarna - hur är det möjligt?

Träffa Visma i Visby under Almedalsveckan!
Vi håller till på Hästgatan 12 både onsdag 1 juli och torsdag 2 juli. Här får du ta del av spännande seminarier, livlig debatt och trevligt mingel. Du träffar oss från Visma samt våra kunder och partner.

Nytt blogginlägg i serien "Inköpstankar i tiden".

I det andra blogginlägget i serien ”Inköpstankar i tiden” reder Helena Brynolfsson ut spendanalysens syfte.  

"Det är klokt att börja med att fråga sig: Varför ska vi göra en spendanalys?
Detta kanske låter trivialt, men om du inte är klar på varför du ska göra en spendanalys och vad den ska leda till, så tror jag att det finns en risk att du lägger ner för mycket eller för lite tid. Och att du i slutänden får en analys som du inte har nytta av på samma sätt du skulle haft om du varit klar med syftet från början...

Läs hela blogginlägget

Därför satsar Visma Commerce på användbarhet

Genom att låta användbarhet genomsyra alla nivåer i organisationen kan Visma garantera användbarheten i sina produkter.

Läs hela intervjun med Fredrik Fernberg. 

Kontakta försäljningen

JA, jag samtycker till att Visma behandlar mina personuppgifter så som beskrivet här och vill att Visma skickar mig relevant information per epost baserat på mina intresseområden.
Stefan Norr photo

Stefan Norr
telefon 010- 14 13 330