Det är lätt att prata om hur viktigt det är att identifiera företagets brister för att öka möjligheten till ökad lönsamhet, och om att göra små justeringar i rutiner som ger stor effekt för likviditeten. Men att exakt veta vilka delar det handlar om och att systematiskt hitta, förbättra och utveckla är betydligt svårare. Hur gör man egentligen en ordentlig kreditoptimering i ett företag?
I höst hjälper Visma företag att kostnadsfritt identifiera sina möjligheter och att kreditoptimera sin verksamhet. Genom ett antal frågor analyseras verksamheten och en bedömning av nuläget görs. Tillsammans med en expert på kreditoptimering gås svaren igenom och förslag till justeringar som kan förbättra likviditet och företaget i grunden tas fram.
– Denna satsning gör vi av många anledningar. Naturligtvis vill vi hjälpa företag att identifiera små saker som kan göra stor skillnad, framförallt om vi är påväg in i sämre tider. Om man har struktur på sin verksamhet behöver en viss nedgång inte vara några problem alls. Men för företag som inte har koll kan det få förödande konsekvenser. Att ligga ute med pengar i onödan på grund av en ogenomtänkt kravrutin är bara onödigt, menar Magnus Månsson, VD Visma Financial Solutions.
Att vara kreditoptimerad innebär egentligen att ha kontroll. Det betyder att rutiner och strukturer sitter. Att man vet exakt vad som händer när en kund inte betalar sin faktura och att man förstår vilka områden som behöver prioriteras på sikt.
– Många företag har mycket god kontroll på din kärnverksamhet. De är jätteduktiga på att leverera. Så duktiga så att de ibland missar att få ut fakturorna i tid. Vi vet att ju längre tid det går från leverans till fakturering, ju längre tid tar det också till betalning. De lär då sina kunder att fakturan inte är så viktigt. Det är denna medvetenhet om de omkringliggande faktorerna i företagandet som vi vill lyfta med kreditoptimeraren. Det är inte bara produkten eller tjänsten i sig som gör ett företag lönsamt och framgångsrikt, det behövs struktur i hela verksamheten.
Det finns mycket att vinna på att förbereda företaget på sämre ekonomiska tider. Ta tid för analys och reflektion och ta hjälp att utveckla de delar där det finns brister i era betalningsflöden. Vi hjälper er igång.