Skicka tydliga påminnelser – slipp inkasso

Det finns en felaktig bild av att kravhantering skulle vara känsligt. Att det är ojuste att påminna eller skicka ett ärende vidare till inkasso. I ekonomiskt svåra tider blommar dessa diskussioner ofta upp. Vad är rätt och vad är fel.

Skicka eKrav

Att kräva betalt av den som inte kan betala kan självklart få konsekvenser för företag och ibland också för individen, men vad händer med ditt företaget om du har många kunder som inte betalar för varor eller tjänster som redan är levererade?

25 % snabbare betalt
Det sägs att en påminnelse från tredje part, kan ge upp till 25 % snabbare betalt. De flesta upplever en påminnelser som skickas från ett inkassobolag som tyngre, som något som måste tas på allvar för att undvika konsekvenser. Det betyder, att om påminnelsen är bra och tydligt utformad minskar risken att vidare åtgärder behövs tas till. Din påminnelse från tredje part prioriteras på ett helt annat sätt i en växande hög med fakturor som alla är svåra att betala. 

Bibehåll dialogen
Att slippa ta diskussionen med en kund som inte kan betala är också skönt. Att ta hjälp med kravhantering av tredje part innebär att du kan fokusera på din kärnverksamhet och behålla dialogen med dina kunder kring det som du levererar. Den som svarar i telefonen på ett inkassobolag är tränad för att hantera både oro och ibland även ilska och kan förklara vad en påminnelse innebär, ibland även om det behövs, på flera olika språk. På så sätt ökar möjligheterna att hitta en lösning för kunden som också innebär att företaget får in sina pengar. 

Stora muskler för mindre företag
I ekonomiskt tuffare tider blir kravhantering med andra ord ännu viktigare. Med eKrav får även mindre företag lika stora muskler i kravprocessen som riktigt stora bolag. Genom att enkelt registrerar ditt företag för tjänsten kan din första påminnelse gå med posten redan imorgon och i de fall där ännu kraftfullare åtgärder behövs för att kräva in pengarna finns rutinerna redan klara. Se till att bli prioriterade och att ni har era pengar på kontot istället för liggande i obetalda fakturor.

Logga in eKrav

Jag vill veta mer om eKrav

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.