Så vinner du upphandlingen – 5 bästa tipsen

Vill du ro hem kontraktet mitt framför näsan på en stor konkurrent? Här är 5 tips som får upphandlande myndigheter att älska dina anbud.

Du behöver varken ha stora ekonomiska resurser eller en massa kunskap om myndigheter för att vinna över konkurrenterna i en offentlig upphandling. Håll huvudet kallt, var ute i god tid och spana in våra bästa tips!

 

  1. Förbered dig
    Gör en analys av ditt företag och tänk igenom styrkor och svagheter. Tänk på vad som kan vara värdefullt i en upphandling. En upphandlande myndighet får till exempel inte gynna dig för att du är en lokal leverantör, men det kanske gör att du kan fixa billigare transporter? Eller vara snabbare på plats? Är din verksamhet konjunkturkänslig? Se till att synas och lämna många anbud i bra tider. Det har du stor nytta av när tiderna blir sämre och konkurrensen hårdnar.
  2. Ha framförhållning
    Hitta aktuella upphandlingar på annonstorg, till exempel på opic.com. Men jobba också proaktivt: antingen ringer du till en upphandlare på kommunen och kollar när deras ramavtal går ut, och berättar att du är intresserad av att vara med i nästa omgång, eller så använder du tjänster på marknaden där du själv kan ta fram informationen. Kartlägg potentiella kunder i ditt närområde, och fundera på vilka dina största konkurrenter är. Lägg krutet på de upphandlingar där du tror att du har bäst chans att lyckas.
  3. Var noggrann
    Läs förfrågningsunderlaget ordentligt. Fråga den upphandlande myndigheten om något är oklart. Se till att svara exakt på allt som efterfrågas: ange exakt belopp, exakta datum och se till att du inte lämnar motstridiga uppgifter på olika ställen i anbudet. Svara på alla frågor, och glöm inte att bifoga alla bilagor. Och superviktigt: Lämna in ditt anbud i tid!
  4. Börja enkelt
    Börja smått och koncentrera dig på en affär som du vet att du klarar av utan problem. Myndigheter älskar trygga affärer, så börja i liten skala om du inte är en stor och känd aktör. Det är lättare att ro hem en liten order, sedan ser du till att göra kunden riktigt nöjd och vips har du en viktig referens inför kommande, större upphandlingar.
  5. Lär dig av misstagen
    Du kommer inte att vinna varenda upphandling, men du kan lära dig något i varenda en. Efter att upphandlingen avslutats, begär ut det vinnande anbudet och kolla varför det var bättre än ditt. Oftast avgjorde priset, men det kan också ha varit leveranstider, serviceorganisation eller något annat. Något som du kanske kan förbättra till nästa gång.

Vill du läsa mer om upphandlingar och anbud? Vi har skrivit en hel bok i ämnet.

Köp Anbudsguiden här!

Inbound Marketing Manager at Visma
Kom i kontakt med Dominika: