Nästa generations interaktiva faktura

Vad är en interaktiv faktura och en optimal kravprocess? Kan en fakturan vara bättre än en annan? Och kan en bra faktura ge en bättre kundupplevelse, smidigare hantering och snabbare betalt?

Nya generationens interaktiva faktura

Vi har många gånger diskuterat detta, både internt men också tillsammans med våra partners och uppdragsgivare.

Detta har gett oss en bra bild av vad vi skulle vilja erbjuda. Samtidigt, ju mer vi pratat om detta har vi också insett att det funnits ett tomrum. Vad vill egentligen slutkunden ha när det gäller fakturor? Vilka krav har mottagaren? Och så föddes idén om att bjuda in även våra uppdragsgivares kunder på resan. För om vi nu ska bygga nästa generations interaktiva faktura känns det högst rimligt att ställa frågan “Vilka krav har du som ska betala fakturan?”. 

Vi har, tillsammans med YouGov, gjort en undersökning hos era kunder av vad som är viktigt för dem. Hur vill du ha din faktura distribuerad? Finns det fakturor som du vill ha på olika sätt? Och till den som fått en fakturapåminnelse, hur fick du den fakturan? Svaren på bland annat dessa frågor ligger till grund när vi nu utvecklar nästa generations interaktiva faktura (nGIF).

Våra uppdragsgivare önskar ofta en optimerad lösning från faktura till betalning, inklusive kravhantering. Med optimerad lösning menas att lösningen dels ska stödja processen och säkerställa högsta möjliga lyckandegrad, dels att mottagarens upplevelse ska vara optimal men också för att ge en användarupplevelse som skapar nöjdhet och minskar kundförluster och kundtapp.

Går det att skapa en lösning som hanterar och kombinerar dessa krav? Dagens interaktiva fakturor är visserligen interaktiva, men knappast intuitiva. De tar exempelvis inte tillvara på mottagarens önskemål om hur de vill ha sin faktura distribuerad. Därför kombinerar vi nu den gamla interaktiva fakturan med en modern fakturaväxel. Då skapas nästa generations interaktiva faktura (nGIF) som möter kundens och mottagarens krav på riktigt.

Vill du lära dig mer om vad dina kunder faktiskt efterfrågar och hur vi tillsammans kan erbjuda dem nästa generations interaktiva faktura? Anmäl dig på vårt kommande webinar där jag kommer att presentera resultatet av undersökningen och berätta mer om satsningen. I början av 2021 kommer ni få en tydlig bild över fördelarna ni får med nästa generations interaktiva faktura.
Jag hoppas att vi ses!

Magnus Månsson
MD Visma Financial Solutions 

Webinar 3 december – Nästa generations interaktiva faktura


Webinar 8 december – Nästa generations interaktiva energifaktura


Läs mer om våra kostnadsfria webinar

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.