Ylva M Andersson är tidigare journalist och mediechef med över 30 års erfarenhet från de största mediehusen, som Sveriges Television, Sveriges Radio och TV4. I dag driver hon MAY Strategies, sitt eget bolag som fokuserar på team- och ledarutveckling. I höst kommer hon att reprisera sin roll som moderator för Expo HR. Vi tog ett virtuellt möte för att prata om den konstiga tid vi nu går igenom.
Vem är du?
– Jag har jobbat i mediebranschen på bolag som SVT, SR och TV4 i många år. Har varit reporter och hög chef och idag driver jag bolaget MAY Strategies. Vi stöttar organisationer och ledare i stora förändringsarbeten och krissituationer. Vid sidan av ledarutveckling arbetar jag också som talare och föreläsare. Det blir en väldigt rolig mix.
Du sa att du jobbar med krissituationer. Då har du haft mycket att göra nu?
– Du tänker på corona, eller hur? Corona har drabbat oss alla hänsynslöst och ingen kunde ju förutse att ett virus skulle kräva så stora uppoffringar från var och en. Som företagsledare förändrades alla förutsättningar över en natt. Corona är ett helt exceptionellt krisläge, och där det krävts väldigt stort ledarskap för att klara turbulensen.
Vilka är nycklarna till att klara en så stor kris?
1. Oavsett var i organisationen du är – ha koll på dig själv och din egen hälsa. Den som inte kan ta hand om sig själv, kan inte heller ta hand om ett företag eller en verksamhet. Många jobbar dygnet runt, äter dåligt, sover knappt och är under ständigt stresspåslag. Det begränsar din besluts- och handlingskraft.
2. Samla ditt team. Ju fler ni är som hjälps åt och söker möjligheter och lösningar – desto större chans att överleva.
3. Agera och fatta beslut. Trots att mycket är oklart, osäkert och flytande i en kris så behöver du fatta beslut. Men räkna kallt med att du behöver justera dem. Gång på gång.
4. Kommunicera. I en kris är kommunikation helt livsavgörande. Är du chef så är du ansvarig. Överlåt det inte till en kommunikationsavdelning.
Hur ska personer inom HR tänka och navigera just nu?
– Det är och har varit en unik situation med många prövningar. Vi har fått tänka och lära nytt, jobba på distans, hitta nya konstellationer och nya arbetsflöden. Vi har tvingats fatta svåra beslut, göra analyser, räkna på permitteringskostnader och hålla tuffa samtal.
– Inget – och ingen – är som förr. Vi har alla förändrats under coronatiden. Isolering, oro för smitta, ekonomiska, politiska och psykosociala konsekvenser (med mera) har påverkat oss, vår syn på världen, vår syn på vår verksamhet och vårt arbetsliv i grunden. Det här behöver vi prata om innan vi försöker dra igång ”business as usual”.
– Gör inte misstaget att bara försöka ta vid där vi var innan corona drog in. Lägg istället lite tid på att prata om det som varit, dela erfarenheter och synliggöra vad coronatiden gjort med var och en och med oss som grupp och organisation.
Vad lärde vi oss?
Vad saknade vi?
Vilka är vi nu?
Vad blir möjligt nu?
Den typen av frågor öppnar för insikter och medvetenhet som är viktiga framgångsfaktorer i verksamheten framåt.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att se någon utvecklas och hitta sin potential och sin passion och sedan ta steg i en ny riktning. Det är häftigt. Jag är lyckligt lottad som varje dag får arbeta med människor som vill förändra sig själva och sina organisationer.
– I jobbet som moderator tycker jag det är väldigt roligt att skapa dialog och kontakt mellan föreläsare och publik och att se till att deltagarna går från eventet påfyllda, nyfikna och full av ny handlingskraft.
Du ska ju moderera Expo HR i år igen – vad ser du mest fram emot?
– Expo HR har ju blivit ett omtalat branschevent. Förutom välrenommerade föreläsare så är det också en självklar mötesplats. Jag märker att många knyter nya kontakter och det är ju fantastiskt. Så jag ser fram emot snack och mingel, erfarenhetsutbyte och ny kunskap.
– Sen är det ju 10-årsjubileum i år. Det kan bli spännande! Allt kan ju hända med en pigg och nyfiken tioåring, eller hur?
Om Ylva M Andersson
Ylva M Andersson är moderator för årets Expo HR. Hon har gedigen erfarenhet av att leda stora event och säkerställa att dagen flyter på, att talarna kommer till sin rätt och att publiken får allt som den behöver – från gott kaffe till ny kunskap.
Ylva är också expert på att leda och kommunicera i kris och har precis släppt en e-bok i ämnet. Ladda ner ditt eget exemplar här.
Vill du läsa mer om Ylva kan du göra det på hennes hemsida: maystrategies.se.