Gör medarbetarna till ambassadörer för arbetsplatsen

Gör medarbetarna till ambassadörer

För Millennials, generationen som idag är mellan 23 och 41 år, är det viktigt att känna att jobbet har ett meningsfullt syfte. Många identifierar sig också med sin yrkesroll och sociala medier har gjort att den privata sfären smälter samman med den yrkesmässiga. I det sociala flödet finns både befintliga och före detta kollegor, barndomsvänner och gamla pluggkompisar, många fler som kan få upp ögonen för dig som arbetsgivare, ifall du uppmuntrar anställda att stärka sina personliga varumärken på sociala medier som Linkedin.

Employer branding som drivs av medarbetarna

Vissa arbetsgivare oroas över att en utförligt skriven profil på Linkedin ska öka risken för att personen kommer att sluta. Men om dina medarbetare beskriver sina kompetenser och vad de gör på jobbet, bidrar det framför allt till att stärka ditt employer brand. Fler nås också av organisationens kommunikation och kan se dina medarbetares stolthet över sin arbetsplats.

Du kan också uppmuntra anställda att gilla och dela organisationens inlägg i sociala medier. Det ska självklart vara ett fritt val, då alla inte är bekväma med att dela arbetsgivarens  kommunikation bland sina vänner.

Gilla eller dela i SoMe?

En del är osäkra på om de ska gilla eller dela inlägg i sociala medier. Därför kan det vara bra att kommunicera att Gilla betyder att man håller med om inlägget, och Dela att det är något som man vill att ens kontakter ska läsa. På Linkedin är det dock ingen skillnad om man väljer att gilla eller dela, inlägget kommer att synas i kontakternas flöden ändå.

Även på Facebook kan medarbetare lägga in dig som arbetsgivare och sprida organisationens kommunikation vidare.

Slutligen, öppenhet är helt klart framtiden och sociala medier gör att du kan nå många fler potentiella medarbetare. Hjälp dina medarbetare att utvecklas, så kommer företaget att utvecklas med dem!

Vill du bli ambassadör för en fantastisk arbetsplats?

Spana in alla lediga tjänster på Visma!

Kristina Wall är skribent på Visma Enterprise och bloggar här om lön och HR. Hon är utbildad journalist och en fena på content marketing
Kom i kontakt med Kristina: