Företagsbedrägerier att akta sig för!

Företagsbedrägerier

Nu äntligen är den här – sommaren, med solen och snart den efterlängtade semestern. Ungefär samtidigt kommer också myggen, fästingarna och bedrägerierna. Varje sommar, år efter år ökar bedrägerier när ansvariga på företaget är på semester. Det går inte att skydda sig helt men det finns saker att göra för att skydda både verksamheten och privatekonomin. Här går vi igenom de vanligaste brottsuppläggen att vara vaksam på.

Bluffakturor eller falska fakturor

Plötsligt dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Det kan vara från företag med snarlika namn som ett existerande företag. Eller en tjänst som inte alls känns ologisk för verksamheten. Det är lätt att fakturor på mindre belopp glider igenom, särskilt i semestertider. Får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den. I första hand via mail till företaget. Det räcker inte att bara ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Och gör alltid en polisanmälan. Svensk handel har bra checklistor för hur du hanterar den här typen av bedrägerier. Om betalningskravet har lämnats till ett inkassoföretag eller direkt till Kronofogden måste även det bestridas. Många bluffakturor är dessutom inte en regelrätt faktura utan ett erbjudande i det finstilta så att utställande företag inte kan fällas för bedrägeri.

Fakturabedrägeri

Har du fått ett samtal via telefon av en påstridig säljare som sedan hävdar att ni ingått ett avtal har du blivit utsatt för ett fakturabedrägeri. Det kan också vara en förlängning av en pågående tjänst. Eller, ett annat scenario att du via telefon ska bekräfta lite grunddata som adresser, webbsidor etc. och i samband med att du bekräftat att uppgifterna stämmer så har du enligt det säljande bolaget ingått ett avtal. Denna typ av samtal riktas oftast mot anställda i bolaget. En viktig tumregel är att inte ge ut denna typ av information om man inte är helt säker på vad den ska användas till. På så sätt har bedragaren mindre möjlighet att hävda att ett avtal har slutits. Bestrid alla fakturor och meddela dina kollegor att ni är utsatta för ett bedrägeriförsök annars är risken att bedrägeriet fortsätter mot någon av dina kollegor.

Bolagskapning

Via Bolagsverket är det lätt att kapa ett bolag. Det går oftast till som så att först skickar bedragaren in en förfalskad adressändring till Bolagsverket. Adressändringen kontrolleras inte utan registreras. Därefter kan bedragaren börja ändra bolagsordningen, söka krediter etc. Denna typ av bedrägerier upptäcks oftast först när en betalning inte går igenom eller när företagskortet inte fungerar då banken eller finansbolaget har spärrat kortet på grund av övertrassering. Bedragaren har då ofta tagit ut nya krediter, nya telefonabonnemang med tillhörande telefoner, köpt bilar eller maskiner och tagit lån i företagets namn eller till och med tömt bolaget på tillgångar. Läs mer hos Bolagsverket hur du kan skydda dig och din verksamhet.

Vd-bedrägeri

Idag kan en bedragare relativt lätt via sociala medier hitta mycket informationen om dig, vd eller annan person i ledande ställning inom företaget. Det handlar om titlar, kollegor eller var personen är på semester. Med den informationen utger sig bedragaren för att vara företagets vd eller en annan person i ledande ställning. Med rätt program är det enkelt att utforma ett mail så att det ser ut att komma från någon annan. Bedragaren skickar ett mail som ser ut att komma från exempelvis vd, till någon inom företaget, ofta till ekonomifunktionen och enskild anställd, och ber den anställda göra en överföring på en stor summa pengar. Innehållet i mailet baseras på uppgifter från exempelvis sociala medier, det har oftast hänt något som gör att vd har hamnat i en kritisk situation och måste få en snabb överföring från företaget. Denna typ av bedrägeri är svår att se igenom. Så var extra vaksam. Se till att ha klara rutiner kring vad som gäller för att säkerställa eventuella utbetalningar eller utlämnande av känslig information.

Bluffbolag

En bedragare kan under en mycket lång tid kartlägga, planera och genomföra ett bedrägeri riktat mot många företag samtidigt. Straffskalan är låg och risken för upptäckt är liten. Att dessutom identifiera vem den verkliga huvudmannen i bedrägeriet är kan vara mycket svårt då det oftast förekommer målvakter. Målet med bedrägeriet är att med hjälp av ett aktiebolag bygga upp en trovärdig fasad och sedan lura till sig kapitalvaror på kredit som de i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. All kraft läggs på att bygga upp en trovärdig fasad och varför skulle ett företag inte ge kredit till ett företag med bra kreditomdöme och avsaknad av betalningsanmärkningar? Ofta utgår bedrägeriet från ett gammalt bolag med god historik. Det kan vara ett gammalt familjeföretag som ska likvideras men som istället säljs till ett bolag som åtar sig att utföra likvidationen eller som bara övertar verksamheten.

Bluffbolagen utnyttjar även Bolagsverket och de regler som finns kring att skicka in årsredovisningar eller uppdatera årsredovisningar. Det gör att de siffror och kreditbetyg som du ska kontrollera via den köpta kreditupplysningen kan vara falska och manipulerade. Det är svårt att upptäcka bedrägeriet innan det slår igen och då är dom första tecknen ett stort ökat antal betalningsanmärkningar. Men då är det redan försent. Idag ser vi många företag som börjar bygga ”fraud detection” verktyg och tjänster för detta. Se över era rutiner och verksamhet, speciellt om ni har ni produkter som är lätta att sälja vidare i andrahand.   

ID-kapning

Har du en ledande befattning eller är ägare av ett företag ökar risken för att du får din identitet kapad. Ofta startar ett bedrägeri med en kapad identitet. Det finns olika sätt att skydda sig för detta, enkla sätt är att spärra din adress hos Skattemyndigheten

Om det ändå händer dig så är det viktigt att du spärrar ditt personnummer vilket du kan göra hos Skatteverket men även hos olika kreditupplysningsföretag.

Ett annat sätt är helt enkelt att se till att din brevlåda har lås, speciellt om brevlådan inte är synlig från din bostad. Se till så att du är registrerad till en digital brevlåda ex. Kivra för då får du snabbt vetskap om en kreditansökan är gjord på dig. Är den felaktig ska du agera omedelbart och kontakta den som gjort ett omfrågande på dig. På samma sätt som det skapas skydd för företagstjänster  finns det flera tjänster på marknaden som säljer ”ID-skydd”. Viktigt är att förstå att det inte skyddar dig för ett bedrägeri men att bedrägeriet kan upptäckas snabbare och att du också kan få juridisk hjälp om det händer.

 

Det finns tyvärr stora pengar att tjäna på att vara en bedragare. Risken för upptäckt är låg och straffskalan är även den låg. I takt med att kontanthanteringen försvinner har brottsligheten flyttats från bank-, butiks- och värdetransportrån till olika former av bedrägerier som bekvämt kan utföras hemma i soffan. Och det kan göras storskaligt. Vi kommer att följa utvecklingen. Följ gärna vårt nyhetsbrev för uppdatering. Slutligen, med bra rutiner för hanteringen av bedrägeriförsök finns det stora möjlighet att det bara blir just ett försök. Prata om det i organisationen, dela detta inlägg med dina kollegor, och ta sedan en välförtjänt semester!

 

Prenumerera på nyhetsbrev!

Här kan du läsa mer om våra tjänster – från faktura till betalning!