
Tre utmaningar med spendanalyser
I det sista av totalt fyra blogginlägg om spendanalys skriver Helena Brynolfsson om tre utmaningar med spendanalys. Det finns flera utmaningar med att göra spendanalys och vi ska titta på tre av dem.
I det sista av totalt fyra blogginlägg om spendanalys skriver Helena Brynolfsson om tre utmaningar med spendanalys. Det finns flera utmaningar med att göra spendanalys och vi ska titta på tre av dem.
I det tredje av totalt fyra blogginlägg om spendanalys fortsätter Helena Brynolfsson redogöra för saker att tänka på vid spendanalys. Förutom syfte som avhandlades i förra inlägg är det bland annat viktigt att tänka på att ta med all inköpsvolym. Läs hela inlägget.
Ett inköpssystem och en distributionscentral ger leverantörer helt nya möjligheter att leverera till den egna och närliggande kommuner.
Genom inköpssystem och samordnad varudistribution minskade kommunen sina koldioxidutsläpp med 93% och samtidigt fick 15 miljoner kronor årligen i besparingar.
Den genomsnittliga andelen e-faktura för Visma Proceedo kunder har under 2013 ökat från 50,3 % till 55,8 % jämfört med föregående år.
Nu lanserar vi verktyget du behöver för att få kontroll över dina direktupphandlingar.
Coop bestämde 2010 för att centralisera sin inköpsorganisation och införa ett systemstöd. Här ger de fyra råd till dig som funderar på att införa ett inköpssystem
DB Schenker använder Visma Proceedo e-handelstjänst för inköp av indirekt material sedan 2001 samt hantering av leverantörsfakturor sedan 2004. Varje år gör Schenker ett e-handelsbokslut för att redovisa besparingar uppnådda med hjälp av e-handel. Under 2012 har Schenker Sverige sparat 13,4 mkr.
Lunds universitet är Vismas första kund som tar emot elektroniska fakturor via PEPPOL, Pan-European Public Procurement On-Line. Det är EU-kommissionens nya nätverk för överföring av affärsmeddelanden som ska förbättra möjligheterna till elektronisk handel och upphandling över de europeiska ländernas gränser.
I helgen har vi uppdaterat Visma Proceedo till version 8.12. I denna release har vi fokuserat på att finslipa modulen Visma Proceedo Konkurrensutsättning som ger möjlighet att konkurrensutsätta befintliga leverantörsavtal. Den kan särskilt användas för ramavtal med krav på en ny upphandlingsprocess och finns i två alternativ: för offentlig eller privat sektor. Dessutom har vi […]
Visma Proceedo införde 24/7 drift i oktober 2012 och det som i praktiken drev detta var att vi etablerade oss på landstingsmarknaden där t.ex. läkemedelsbeställningar kräver garanterad tillgänglighet dygnet runt.
Visma Proceedo utvecklas ständigt och du som kund erhåller alltid den senaste versionen av systemet. I våra nyhetsbrev berättar vi om vad som sker och hur du kan utnyttja ny funktionalitet på bästa sätt. Ett annat utmärkt sätt att hålla sig uppdaterad om vårt system är att delta i någon av våra utbildningar.
Välkomna som ny kund – Ängelholms kommun – Imorse kl 07:33 lades vår första beställning i Proceedo av vår kostenhet, så nu är vi igång, berättar kommunens projkektledare Gunilla Sjölén. Kommunen lade sin första beställning imorse och under hösten ska nästan alla kommunens inköp skötas elektroniskt. Elektroniska beställningar sparar både tid och pengar och på […]
Statens Tjänstepensionsverk (SPV) är exempel på en myndighet som beställer både varor och tjänster i Visma Proceedo.
2012 börjar närma sig sitt slut. Jag upplever att det har varit ett intensivt år för många. Ett år då ekonomin på både makro- och mikronivå varit i fokus. Ur vår synvinkel på Visma Proceedo, som en av de ledande aktörerna för eProcurement / Purchase to pay / ehandelslösningar i Norden, så kan vi konstatera att kostnadsvolymerna man har kontroll över har ökat signifikant, det engelska begrepp som ofta används för detta är ”Spend under Management”. Vi ser också en ökning av elektroniska fakturor. Idag tar vårt kundkollektiv emot 54% som e-faktura och då har en del av våra kunder uppåt 80% e-faktura. Kombinationen ”Spend under Management”, dvs det som fångats upp av ett inköpssystem och e-faktura borgar också för hög grad automatisering av inköpsprocessen. En inköpsorder eller abonnemang som är attesterat, konterat och avprickat och där fakturan överensstämmer matchas automatisk. Stämmer kvantitet och pris går den rakt igenom för betalning. Här används ofta det engelska begreppet ”Straight through processing”. Vi når här med vissa kunder över 40% av totala antalet fakturor samtidigt som de fått bättre kontroll. Kombination ”Spend under Management” och attest på inköpsorder gör också att verksamheten har full kontroll på kostnaderna innan det sker utan att egentligen lägga mer tid, snarare mindre.
Leverantörsintegrationer är en ständigt pågående process för alla som använder ett elektroniskt inköpssystem. Vi på Visma Proceedo jobbar kontinuerligt med att förenkla och effektivisera integrationsprocessen för att våra kunder ska ha maximal nytta av systemet. Ju fler avtalsleverantörer integrerade desto större chans att uppnå 100% avtalstrohet och 100% e-faktura.
Vi har just släppt årets fjärde release av Visma Proceedo.
För några dagar sen hade vi vårt årliga Användarforum, där vi bjöd våra kunder till en hel dag med både gästföreläsning om Nätverket för elektroniska affärer (NEA) samt produktnyheter från Proceedo. Vår VD Rickard Hansen presenterade nya Visma Proceedo 9.0 som skapade mycket intresse och nyfikenhet. Vi fokuserade också på den viktiga processen för leverantörsanslutningar och presenterade nya avropsdokumentet som ska förenkla och effektivisera anslutningar.