Effektivitetstips nummer 5 - rensa skrivbordet. Bild: Freepik

Effektivitetstips #5 – Rensa skrivbordet

“Clean desk policy” kom från början som ett önskemål från städarna för att de skulle kunna göra ett bättre jobb med rena skrivbord.

Numer är Clean desk policy riktlinjer för hur medarbetarna ska lämna sina arbetsplatser när de går hem. Fördelarna är många, tillexempel:

  • öka effektiviteten genom att mindre tid går åt till att leta efter saker
  • påverka medarbetarna att arbeta mer elektroniskt
  • öka möjligheten för människor att flytta runt beroende på vilka de jobbar med
  • ha ett kontor som inte är personligt utan öppet för alla
  • höja säkerheten
  • bygga en företagskultur som premierar ordning och reda
  • utstråla effektivitet vid kundbesök
  • klara att ha färre skrivbord än anställda

Förbättra din hygien med clean desk policy

Mikrobiologen Dr. Charles Gerba vid University of Arizona har genomfört en undersökning om hur mycket bakterier som egentligen finns på och runt omkring våra skrivbord. Resultatet är minst sagt skrämmande. Se bara hans presentation hos Tedx:

Förklaringen till detta bakterieinferno uppges vara att vi spenderar allt mer tid framför våra skrivbord. Många äter till exempel lunch eller mellanmål vid datorn vilket gör att smulor och annat skräp hamnar i exempelvis tangentbordet.
Om inte det gör att du städar skrivbordet med jämna mellanrum så vet jag inte vad… Hur gör du med ditt skrivbord? Kommentera i fältet nedan.

Niclas Nässlander är marknadschef på Visma Software och bloggar om nyttan av affärssystem blandat med personliga reflektioner. Har du också tankar att dela med dig av angående ekonomi- och affärssystem? Kontakta mig.
Kom i kontakt med Niclas: