7 saker att tänka på när du ska byta affärssystem

Sju saker att tänka på innan du ska byta affärssystem

Många företag blir överambitiösa när de tittar på nya affärssystem vilket kan resultera i att det inte blir någon förändring alls. Projektet blir för stort helt enkelt. Här är några tips på hur processen kan förenklas och effektiviseras.

Så lyckas ni med projektet

  1. Tänk större än detaljer, tänk vision: ”Vart vill vi som företag vara om 3 år?” , ”Hur innovativa ska vi vara?” ”Vill vi vara ledande inom vår bransch?”. Dessa är mycket starka argument för att se över sina interna rutiner. Om vi är effektiva så har vi mer tid över till det som gör vårt företag mer lönsamt så vi snabbare kan nå våra mål.
  2. Var öppna och mottagliga för förslag, lär er hur andra arbetar och värdera erfarenhet hos de ni talar med.
  3. Ställ frågan: Är vi som företag redo för en förändring och finns det motivation från ledningsgruppen för att denna förändring ska ske?
  4. Som beslutsfattare/VD kommer din tid att behövas om ni ska lyckas med förändring, om ni inte har den tiden, delegera inte heller uppgiften till andra som inte har insyn i företaget. Även om andra kommer med bra förslag så blir det ingen bra implementation utan korrekt information om arbetssätt, rutiner och data.
  5. Utse en grupp där en person från respektive avdelning finns representerad. Ha konkreta behov från respektive avdelning klart och var noga med att prioritera. Det är inte alltid allting går att lösa.
  6. Var tydliga med vad som är ”viktigt” och vad som är ”trevligt”.
  7. Var ute i god tid, avsätt tid för att lära er arbeta med det nya systemet, testa den skarpt och justera det som behöver justeras. Planering och engagemang är de viktigaste faktorerna för en lyckad implementation.

Bonustips: Se detta som något bra och givande, förstå nyttan. En positiv inställning till förändring gör att förändringen blir positiv.

Vill du ha fler tips på hur tjänsteföretag kan öka sin lönsamhet?

Hämta lönsamhetsguiden

Neda har arbetat med moln- och IT-lösningar i tio år. Hon har stor kännedom om branscher som arbetar med tjänster i projektform, då hon under de senaste sex åren både har sålt och implementerat system till dessa verksamheter. Brinner för att effektivisera tjänsteföretag och tycker att det mesta går att förenkla.
Kom i kontakt med Neda: