7 tips kring kravhantering i Corona-tider

Kravrutiner vid corona

Det är ingen nyhet att det är turbulent i ekonomin just nu. Det gäller både för företag och privatpersoner även om det normalt är företagen som drabbas först. Oron är stor och åsikterna kring hur ni som företag bör och inte bör agera är många. Det finns inte ett enkelt svar på frågan, men det finns riktlinjer, rutiner och rekommendationer som vi hoppas kan underlätta.

  1. Försök att hålla igång verksamheten med era vanliga rutiner så långt det är möjligt  – även om vardagen förändras. Att exempelvis jobba hemifrån innebär utmaningar. Se till att hela tiden ha en dialog med dina kunder och din omvärld. På så sätt har du möjlighet att känna av och sätta in rätt åtgärder i tid.
  2. Stoppa i tid innan en kunds eventuella skuld har vuxit och blivit för stort och din kund hamnar i en situation som verkligen inte går att reda ut. Se till att ha en bra och tydlig dialog med kunden om vad som gäller.
  3. Det inte är fult att som företag behöva få in sina pengar och vidhålla sina normala kravrutiner. Det är få företag förunnat att inte vara beroende av regelbunden fakturering och betalningar. Liknelsen med att du tar på dig din egen flytväst först innan du hjälper andra gäller även för din ekonomi. Men, med det sagt, har ni möjlighet att stötta kunder som har det tufft kan ni lita på en mycket trogen kund vid er sida när krisen är över. Det bygger dock på att du litar på kundens långsiktiga förmåga.
  4. Lite förenklat så rekommenderar vi er att fortsätta att fakturera som vanligt. Låt inte för många obetalda fakturor staplas på hög. Finns det inga pengar denna månaden är risken stor att det inte finns några nästa månad heller för den som ska betala. Se till att noga ta reda på konsekvenserna för egen del innan ni utökar betalningsvillkoren. Har ni råd med det?
  5. Om ni klarar av det, och om er kund klarar av det, är avbetalningsplaner ett bra sätt för både er och era kunder. Ni får in pengarna men på något lite längre sikt.
  6. Undvik att ge rabatter. Det är naturligtvis svårt att stå emot en kund som ringer och bönar och ber. Vår rekommendation är att inte ge rabatter på avtal ni redan slutit. Erbjud i första hand längre betalningsvillkor och avbetalningsplaner.
  7. Ha gärna en rutin för regelbundna kreditupplysningar på både nya och gamla kunder men komihåg att få eller ingen kreditmodell kan ta höjd för de svängningar vi ser nu. De flesta modeller bygger på historisk data och det finns inget som säger att ett bra kreditbetyg historiskt sett är relevant när efterfrågan på ett företags produkter kan slås ut över en natt som ett resultat av restriktioner kopplade till Coronaepidemin.   

Men full respekt för att rutiner kan behöva förändras i takt med utvecklingen är detta våra råd för att hantera situationen just nu. Att inte själv behöva ta dialogen vid åtgärder som inkasso och betalningsförelägganden kan också underlätta och avlasta. Visma erbjuder kravhantering för både små och stora fakturaflöden. Kontakta oss så hjälper vi er igång med en kravhantering som passar er verksamhet.

 

Behöver ni hjälp med att sätta upp rutiner för er kravhantering?

Här finns fler tips på åtgärder för dig som driver ett mindre företag

 

4