Analytics för retail

Omnikanalsstrategi är den nya industristandarden, därför är visualisering och tillgänglighet av data viktigare än någonsin.

De tre största utmaningarna inom retail

I retail-industrin förändras takten ständigt och konkurrensnivån är hög. Digitalisering har förändrat landskapet inom retail och e-handel har blivit en viktig försäljnings- och marknadsföringskanal. Produktinformation har aldrig varit så lätt tillgänglig för kunderna vilket leder till högre förväntningar och krav om personalisering.

1. Kunden har mer kraft

Kunderna är mer uppkopplade och informerade än någonsin. Dagens "dolda konsumenter" använder mobila och sociala medier för att jämföra produkter och göra inköp var som helst, när som helst. Samtidigt förväntar de sig effektivitet och en omnikanal-upplevelse när man handlar.

2. Flexibilitet i leveranskjedjan

Att erbjuda kunden möjlighet att se hela leveranskedjan från orderköp till slutleverans har gått från att vara något som har varit bra till ett måste. Dessutom krävs det att en beställd produkt skickas från leverantören endast timmar efter att den har beställts, och att detaljhandlarna erbjuder ett flexibelt och enkelt returarrangemang.

3. Butikernas roll har förändrats

De fysiska butikerna måste fokusera på att vara ett kundtjänstcenter och ett nav för leveranskedjan. Butikerna kommer att vara en viktig bidragsgivare till distributionsnätet.

  


  

[e-book] How to lead with data in the retail space

Medan omnikanalen har fått vissa återförsäljare att stagnera, ser andra detta som en möjlighet. I den här e-booken avslöjas de stora förändringarna som händer i detaljhandeln och hur du ska förhålla dig till dem.

Ladda ner e-book


4 sätt data förändrar framtiden för retail

Dagens konsumenter är mer informerade än någonsin och förväntar sig att informationen ska vara lättillgänglig för dem hela vägen. För att möta dessa höga förväntningar på informationsdelning måste man ha en tydlig översikt över all data. Med Qlik-dataanalys kan du kombinera all din data, generera värdefulla insikter och ändra din detaljhandel så att den blir snabbare, mer lyhörd, smartare och mer kundorienterad.

 

av kunder förväntar sig att kunna se leveranskjedjan

av detaljhandlare behöver en intern översikt

har en enkel översik internt och för kunder

  


  


[Infografik] 4 grundläggande sätt som data förändrar detaljhandelns ansikte

Lär dig hur du använder data för att förbättra kundupplevelser och öka kundvärdet genom att ladda ner vår infographic.

Ladda ner

Qlik gör det möjligt att sömlöst omvandla en mängd data till detaljerad kundinformation som ger dig en fördel på marknaden. Genom att samla in omnichannel-data kan du skapa en omfattande bild av dina kunders köpvanor och preferenser.


Hur förvandlas data till insikt?



Hur kan du möta förväntningarna från dagens konsumenter, följa med förändringaroch hitta sätt att upprätthålla en konkurrensfördel? Genom att ge alla i organisationen tillgång till insikt i din data på ett visuellt och enkelt sätt.




av kunderna är mer benägna att köpa från varumärken 
som känner igen dem och erbjuder dem relevant
innehåll 
och erbjudanden för deras behov.

- Vi uppnådde 100% avkastning på bara två månader efter att vi började använda Qlik, säger IT-chef på S&P 500 Apparel Retailer.

  


  

[e-book] Top 10 transformative analytics scenarios in retail

Mer än 1100 retailföretag runt om i världen har använt Qlik för att förvandla sina data till handlingsbara insikter. Många av dem använder en eller flera av de lösningar som granskas i den här e-boken för att använda sina data mer effektivt.

Ladda ner

Kostnadsfri demo, frågor eller funderingar?

För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke


Niclas Wigh, säljchef

0733-93 53 58
niclas.wigh@visma.com