Välkommen till Proceedo Support 

Här får du som superuser information och support kring Visma Proceedo.

Ta kontakt med oss! 

Här finner du support för Visma Proceedo

Öppet alla vardagar kl. 8.00–17.00

servicedesk.proceedo@visma.com

0771-440200

Här finner du nyttig information om Proceedo och svar på vanliga frågor. 

Här finner du svar på vanligt förekommande frågor

Punch-out webbshop
Får du ett felmeddelande när du vill skicka över varukorgen från webbshoppen till Proceedo? Detta beror oftast på dina säkerhetsinställningar på din dator. Hur man ställer in detta finner ni i inställningar "Betrodda webbplatser" här under. Om du däremot har varit i webbshopen en längre tid kan du ha loggats ut automatiskt.

Webbläsare
Vi rekommenderar att man använder Proceedo med den senaste versionen av webbläsaren Internet Explorer. Proceedo fungerar även i andra webbläsare som tex. Firefox och Safari men vissa visuella avvikelser kan då förekomma. Webbläsaren Microsoft Edge och Google Chrome (Från version 45) stöder inte insticksprogram för Java och har därmed inte stöd för Proceedo.

Har Proceedo stöd för Windows Edge/Windows 10?
I Windows 10 fungerar Proceedo i dagsläget endast med Internet Explorer, dock måste man leta fram den själv och lägga till den i aktivitetsfältet.
Guide för att Fästa Internet Explorer på startskärmen

Inloggning
Har du problem med inloggning skall du i första hand vända dig till din lokala helpdesk / administratör. Om den organisation som du tillhör tillåter automatisk byte av lösenord kan du beställa ett nytt tillfälligt lösenord genom att ange klicka på "Glömt lösenordet?" och ange ditt användarnamn till Proceedo. Om din organisation inte stöder lösenordsinloggning kommer en pop-up tala om att "Login är bara tillåten via SSO"

Administratörssupport

(Superanvändare, administratörer) 

2nd line support
Vid kontakt med Proceedo Support behöver vi så mycket information som möjligt för att
kunna hjälpa er snabbt och effektivt.

SSO
För att snabbast kunna felsöka SSO problem behöver vi klockslag från
inloggingsförsök för varje användare. Att tänka på, inloggningsförsöket behöver
ske samma dag ni skickar in ärendet till oss.

För lättare felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, hur man aktiverar
Javaloggen finner ni i inställningar här under. 

Leverantörsanslutningar

Ofta ansluts leverantörer med ett begränsat sortiment som uppdateras sällan av
kunden själv medans leverantörer med större kataloger ansluts av Visma. Denna
kombination har visat sig vara mycket kostnadseffektiv för våra kunder samtidigt
som den uppskattas av leverantören. Nedan beskrivs de två alternativen närmare.

Visma ansluter leverantörer - leverantörstjänster

  • Visma driver integrationsarbetet mot leverantören i projektform
  • Leverantören väljer mellan ett antal olika format och kommunikationsmetoder
  • Format: EDIFACT, cXML, Sveorder mfl
  • Kommunikation: HTTPS, HTTP, SFTP, FTP, via VAN
  • SFTI - Visma stödjer relevanta SFTI scenario
  • Visma hjälper till med felhanteringen

Som hjälp vid era diskussioner med era leverantörer gällande anslutning till Proceedo kan ni använda vår e-handelbilaga 

Ladda ner e-Handelsbilaga pdf

Leverantörsportalen / Suppliercenter

Visma Commerce erbjuder era leverantörer en portal där de kan se era ordrar, skicka fakturor m.m. Länken nedan går till supplier center och den kan ni dela med era leverantörer.

Här finner du länken till proceedo.net/suppliercenter

Inställningar

För att Proceedo ska fungera som bäst med webbläsarna Internet Explorer, Firefox bör följande inställningar kontrolleras.

Popup fönster
Kontrollera att du inte har en popup-blockerare som förhindrar att appletfönstret öppnas (om inloggningsfönstret kommer upp är detta inte problemet). För att avaktivera popup-blockerare på respektive webbläsare:

Guide för Internet Explorer
Guide för Firefox

Betroda webbplatser
Det du behöver göra är att lägga till Proceedo och leverantören som betrodda platser. Om du är inloggad från http:s kan det också skapa problem för att få över varukorgen. Lägg till den vanliga adressen: http://www.proceedo.net och
https://www.proceedo.net samt leverantörens adress under betrodda platser både med http och https.

Guide för Internet Explorer
Guide för Firefox

Java

Proceedo skall fungera med lägsta Java version 1.6 eller 6.0 som vissa kallar det. Vi rekommenderar alltid vi att man uppdaterar till senaste Java versionen när man använder Proceedo i operativsystemet Windows. Se under "Inställningar" för nedladdning av senare versioner, eller kontakta er interna support för mer information om uppgradering.

Java konsolen
För bättre felsökning behöver vi kunna avläsa Javaloggen, först måste man aktivera java konsolen. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara filen och skicka den till oss.

1. Gå in på www.proceedo.net och logga in.
2. Fortsätt tills det fel som ska loggas har upprepats
3. Klicka på kopiera och klistra in texten i t.ex. Anteckningar eller Word, spara ner filen och skicka den till oss, alternativt skicka in loggfilen som du hittar under standardsökväg:
C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\log

Guide för Windows

Grundläggande Java felsökningstips
Felsökningstips
Hur aktiverar jag Java i webbläsaren?
Ladda ner senaste Java version
Ladda ner äldre Java versioner

Tips från supporten

Ny standardinställning för meddelandeavisering.
Den tidigare standarden för meddelandeavisering dvs. e-post med bilaga är numera ersatt av att man får meddelande direkt i mejlet. Den nya standardinställningen gäller alla nyupplagda användare, oavsett om de läggs upp manuellt, via import eller integration. Förbättringen bidrar till att användarna numera snabbare kan granska och eventuellt godkänna när man får meddelandet direkt i e-postmeddelandet jämfört med att öppna en bilaga. Det är möjligt tack vare att moderna e-postklienter har stöd för html.

Vad kan jag göra när fakturabilden inte hamnar intill applikationsfönstret?
När du ska granska en faktura i Proceedo men fakturabilden överlappar applikationsfönstret alternativt när det finns ett mellanrum så finns det en enkel åtgärd du kan testa. Öppna din webbläsares inställningar och återställ zoomningen till 100%. Du kan även använda snabbkommandot Ctrl+0.

Vill du stänga årsböckerna snabbare i år?
Påminn gärna fakturaattestanter om att attestera fakturorna i god tid före årsskiftet. Vill de helst göra det i mobilen? Kontakta Servicedesk så får ni information om hur detta kan sättas upp i just er organisation. 

Det är enkelt att dela upp kostnader genom att använda +, -, * och /.
Ponera att ni har en kostnad på 6 000 kr som ni vill fördela på flera projekt med 70 % på ett projekt och 30 % på ett annat.

Lägg till så många rader som du vill fördela kostnaden på:
Rad 1 skriv 6 000*0,7. Rad 2 skriv 6 000*0,3

Uträkningen blir då följande:
Rad 1 = 4 200 kr. Rad 2 = 1 800 kr.

Peppol ingår i tjänsten Proceedo Standardkanal. Vad innebär det?
Organisationer som redan har tjänsten Proceedo Standardkanal kan när som helst sättas upp som mottagare av fakturor i Peppol-nätverket. Skicka ett ärende till Proceedos Servicedesk om ni önskar det.

Har Ni många väntande fakturor som närmar sig förfallodatum?
Genom att markera flera fakturor i listan och sedan högerklicka så kan Ni skicka manuella påminnelser om att det finns fakturor att hantera till flera användare samtidigt.

Semesterdags? Glöm inte att delegera attest, granskning och leveranskvittens.
Påminn organisationen och registrera redan nu din delegering inför sommarsemestern. Den aktiveras med automatik det datum du angett.

Delegeringsfunktionen finns under Inställningar i Proceedo. Det finns även möjlighet att lägga upp delegeringar centralt, förutsatt att man har rättigheter till det.

Du vet väl om att du kan ställa in dina favoriter för konteringsvärden och adresser under dina personliga inställningar i Proceedo?
Genom favoritinställningen kan ni förenkla konteringen genom att era vanligaste värden blir mer lättåtkomliga. Via era favoriter finns det även möjlighet att markera förvalda värden som automatiskt kommer att sättas som ett förslag i konteringen.

Proceedo är anpassat för att du skall kunna arbeta med kortkommandon och tangenttryckningar.
Genom att trycka på knappen F1 visas en lista över de tillgängliga kortkommandon som finns för den aktuella sidan i Proceedo.

Nya Rapportformat.
Nu kan man välja andra format än Excel vid export av skapade rapporter. Förutom Excel finns även fyra olika Text-alternativ och två olika XML-alternativ. Samtliga format visas i drop-down-listan under 'Report format' när man skapar sin rapport.

Snabbkommando
Upplever du ibland att status i Att hantera-rutan med genvägar till exempelvis fakturor laddar. Du behöver inte vänta tills den har laddat klart utan om du för över muspekaren över den genväg du önskar gå till så visas det en pop-up med information om vilken F-tangent du kan använda för att snabbt komma till den vy du önskar. För Fakturor används snabbkommando F4.

Dags att delegera.
Nu är det strax semesterdags så glöm inte delegera attest, granskning och leveranskvittens. Som administratör har du möjlighet att registrera delegeringar centralt. Du kan även uppmärksamma attestanter i din organisation om att det går bra att registrera delegeringar redan nu för att de aktiveras med automatik när det väl är dags. Delegeringsfunktionen finns under Inställningar i Proceedo

 

 

Kontakta Proceedo Support

Här finner du telefonnummer och e-mail till oss på Visma Proceedo Support. Öppet alla vardagar kl. 8.00–17.00.