Tillbaka till huvudmeny

På blanka skidor in i framtiden

Är stakning på väg att konkurrera ut den traditionella, klassiska längdskidåkningstekniken? Vi har tagit tempen på Visma Ski Classics hos de profilerade långloppslagen Team Leaseplan Go och Team Santander.

Visma Ski Classics

Långlopp är en fascinerande sport. Det är en extrem uthållighetssport på toppnivå i kombination med folkfest och cirkus. Men de enorma krafturladdningarna är definitivt inget för veklingar. De utmattande skidloppen i långloppscirkusen Visma Ski Classics ställer höga krav på både fysisk kapacitet och mental styrka. Mil efter mil ska avverkas i högt tempo. Taktiska bedömningar ska göras både i förväg och under varje enskilt lopp. Den råaste mannen och kvinnan av dem alla – både fysiskt och mentalt – står som vinnare av Visma Ski Classics efter en lång och innehållsrik säsong.

I Visma Ski Classics går samtliga skidlopp i klassisk stil. Allt färre har fästvalla under skidorna.

Två läger

Kommer stakning på blanka skidor att fullständigt ta över den traditionella, klassiska längdskidåkningen? I dagsläget tycks det vara en av de allra viktigaste frågorna i längdskidåkningens Norge. Den emellanåt hetsiga debatten om staktekniken jämfört med den traditionella, klassiska längdskidåkningstekniken (som också inkluderar diagonalåkning och stakning med frånskjut) är i högsta grad levande. De främsta förkämparna för stakning tycker att vi kan lägga ner den traditionella stilen en gång för alla, medan de så kallade traditionalisterna fruktar utvecklingen och menar att drastiska åtgärder krävs för att bromsa tendensen. Samtidig satsar allt flera elitåkare målinriktat på långlopp och Visma Ski Classics och många av skidåkarna har hög status bland motionärerna.

Experterna svarar

Vad tycker experterna om utvecklingen? Magnar Dalen har åkt längdskidor i många år. Dalen anlitades som manager för Team Santander efter att ha varit landslagschef för Finland de senaste åren. Emil Weberg Gundersen är den unga och framstormande, men redan erfarna, Team Leaseplan Go-chefen. Han hade redan varit chef för Team Norgeshus i tre år då han, redan som 27-åring, erbjöds rollen som teamchef av självaste Thomas Alsgaard. I ett försök att ta temperaturen på rekryteringen till Visma Ski Classics, den stora stakningsdebatten och hur långloppssporten kan utvecklas ytterligare, har vi ställt följande frågor till de två herrarna:

  1. Hur står det till med rekryteringen till långloppssporten bland de yngre längdskidåkarna?
  2. Kommer vi på sikt att få se ännu fler landslagsåkare från World Cup som satsar på långlopp?
  3. Kan traditionell, klassisk längdskidåkning försvinna till förmån för ren stakning? Och vad skulle det i så fall betyda för längdskidåkningen som sport?
  4. Hur kan Visma Ski Classics utvecklas ytterligare?

Magnar Dalen:

  1. Vi märker att fler och fler börjar satsa på långlopp redan i tidig ålder. Det är en spännande utveckling.
  2. Ja, det tror jag. De bästa åkarna från de privata klubbarna har mycket att hämta. Det är dessutom en större prestige att vinna ett av de stora långloppen jämfört med många av loppen i världscupen. Långlopp får också stort utrymme i media.
  3. Det tycker jag i så fall inte är särskilt bra för sporten. Själv önskar jag mig rena uppförsbackelopp i klassisk stil.
  4. Jag hoppas på fler lopp som börjar på en plats och går i mål någon annanstans. De får gärna gå över fjällpass och bjuda på rejäla backar och tufft underlag. Det ger ännu mer spänning och variation.

Emil Weberg Gundersen:

  1. Allt fler skidåkare från ungefär 25 års ålder och uppåt växlar fokus till långlopp. Det finns också de som storsatsar redan i väldigt ung ålder. Det är som regel folk med talang för att åka långt. Teamen i Visma Ski Classics håller hög klass så du måste ha en bred bas och vara mycket robust för att klara påfrestningarna.
  1. Ja. Kapaciteten som sprintåkarna har passar bra för långlopp. De har styrkan och de snabba avsluten – helt enkelt mycket av det som krävs för att nå bra resultat. Jag tror också att vissa åkare i allroundlaget tycker att långlopp är spännande på sikt. Nivån har utvecklats enormt bara de senaste åren.
  2. De lärde strider om detta. Inom långlopp är det utan tvekan stakning som gäller. Den enda tävlingen som fortfarande kan vinnas med fäste är Birken. Det kräver dessutom ett före som är fördelaktigt för fästvalla och åkare i den yppersta världseliten. Många yngre växer nu också upp med stakning och lockas av utvecklingen på elitnivå. Stakningen får mycket fokus och diagonalåkningen kommer nog att försvinna allt mer. För att bevara hela teknikspektrumet inom den klassiska stilen måste man införa regler för lopp och andra drastiska åtgärder.
  3. Antalet lopp kan gärna ökas betydligt. Det är möjligt för åkarna att genomföra två tävlingar på en helg – med ett motionslopp mellan. Då blir utövarna mer synliga och tillgängliga för motionsåkarna. Vi bör inte heller fokusera på lopp som är kortare än fem mil. Loppen i Visma Ski Classics ska vara långa, hårda och unika. Jag tänker mig skidtävlingar på mellan elva och tolv mil. Vi måste våga vara innovativa och satsa!

Låt dig inspireras av Marcialonga

Får du inte nog av Visma Ski Classics? Redan nästa söndag brakar en av de stora klassikerna loss, nämligen Marcialonga. Och både Dalen och Weberg Gundersen har goda skäl att vara optimistiska. Under förra helgens La Diagonela, stakade Petter Eliassen (Team Leaseplan Go) hem segern, tätt följd av Tord Asle Gjerdalen (Team Santander).
Med start i Moena och målgång i Cavalese sträcker sig det italienska skidäventyret sig över sju tuffa mil i flack terräng. De sista två kilometrarna bjuder dock på en kraftig stigning innan deltagarna äntligen kan passera målsnöret och sträcka händerna i vädret. En sak är säker: Du kommer att se mängder av både riktigt fräscha och totalt utpumpade skidåkare. Och en långloppselit som stakar på blanka skidor.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.