Tillbaka till huvudmeny

Effektivare utläggsrapportering del 3: Skapande, överföring och godkännande av data

Strukturen är satt, de anställda vet hur de ska rapportera och ansvariga hur de ska attestera. Nästa steg är att få kontroll på skapandet, överföringen och godkännandet av inmatad data.

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

5. Skapandet av data

Att en ekonomiadminstratör ska samla in uppgifter från separata kvitton, arkivera utbelningar och bokföring, den årliga deklarationen osv är ganska ineffektivt och slukar både tid och resurser. I reseersättningssystem har man vänt på hela processen, så att den anställde redan valt rätt utgiftspost för ersättningskrav vid registrering. Så undviker ni flaskhalsar i ekonomiadministrationen. Utbetalningshandlingar, bokföring och en årlig deklaration till skattemyndigheterna genereras automatiskt av systemet och allt kan importeras till individuella system på en gång.

6. Överföring och godkännande av information mellan de olika stegen och handlingarna

Vi är väl fler som kan hålla med om att överföring av data mellan olika steg och processer tar förvånansvärt lång tid om det ska hanteras manuellt? Genom elektronisk hantering automatiserar ni enkelt dessa steg. I ett reseersättningssystem sker all hantering i samma system och överföringen av data från ett steg till ett annat sker sömlöst.

Att automatisera era processer och minimera den manuella hanteringen frigör värdefull tid och sparar interna resurser. Läs gärna mer i del 4: Rapportering, underhåll och uppdateringar

Vill du se hur ett modernt affärssystem kan hjälpa er att effektivisera detta och mer? Lyssna in till något av våra webbinar om Visma.net!

Läs mer

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.