Tillbaka till huvudmeny

Avslutande ord för årets Summer Internship

Nu är vi snart klara med vårt sex veckors internship. Det har varit otroligt händelserikt både jobbmässigt och roligt vid sidan av.

Svenska Summer Interns 2016

Nu är vi snart klara med vårt sex veckors internship. Det har varit otroligt händelserikt både jobbmässigt
och roligt vid sidan av.

Vad har Louise gjort?

I förra blogginlägget beskrev jag mitt projekt om att digitalisera och automatisera onboardingprocessen av tjänsten Kivra relativt övergripande. Nu tänkte jag berätta lite mer i detalj vad jag faktiskt har gjort. Inledningsvis hade jag till uppgift att mappa upp nuvarande process, vilket jag gjorde genom att fråga och prata med alla inblandade. Detta innebar en del möten, både fysiska och över skype där jag redan första veckan träffade några från samarbetspartnern Kivra samt några från Visma Enterprise. Därefter skulle processen struktureras upp i en lättförståelig flödesbild. Snabbt såg jag var flaskhalsen fanns och var onödigt arbete och tid gick åt, vilket jag skulle hitta en lösning på.

Efter att jag föreslagit en lösning och jag kunnat bolla denna med ett antal personer har jag arbetat med att implementera den. Jag har fått lära mig om SEO (Search engine optimization) för att skriva metatext, content och struktur till blivande hemsida för tjänsten. Detta är helt nytt för mig och har varit jättekul att lära sig om. Då kundreferenser är ett bra marknadsföringssätt har jag fått ringa kunder för att dels förstå vad som varit svårt för dem i processen men också för att få ett citat att kunna lägga upp på blivande hemsida.

För att kunna automatisera processen anser jag att avtalssigneringen som sker vid köp av tjänsten måste ske digitalt och jag har därför gjort en analys av potentiella digitala signeringslösningar och tagit fram två huvudsakliga förslag, beroende på produkt. Tanken är att detta ska kunna användas även för andra produkter och tjänster inom bolaget. Detta gäller också mitt övriga arbete. Vismas vision är att digitalisera mer och mer och förhoppningen är att mitt processförslag ska gå att tillämpa på andra liknande produkter. Därför har jag också fått dokumentera mitt arbete.

Utöver detta har jag fått lära mig marketing automation-verktyget Eloqua som jag sedan har använt i mitt arbete. Med hjälp av detta kommer det automatiskt skickas ut information till kunder som visat intresse på hemsidan liksom efter deras köp.

Förra veckan höll jag en presentation för säljarna då det är de som främst påverkas av den förändring som kommer att ske, med positiv respons. Det enda som kvarstår är att vi ska testa att det automatiska informationsutskicket fungerar som det ska och att grafikern Sunil ska fixa det grafiska på hemsidan, och sen är mitt arbete live! Det känns riktigt coolt faktiskt.

Vad har Brian gjort?

I hettans stund märkte jag inte riktigt hur mycket man arbetat för ett projekt, men nu på slutet av internship:et har jag fått en chans att titta tillbaka på det man åstadkommit med – mycket med hjälp av gott mentorskap, flexibla kollegor och bra stämning på kontoret. Jag nämnde lite kort förut om vad mitt projekt innefattar, men såklart finns det mer att berätta än summerat i en enstaka mening.

I början av projektet handlade det mycket om att djupdyka i ämnet “Last-tester”, så många timmar lades ner på att identifiera vad last-tester är, hur det används samt vad för best practices och strategier man bör ta hänsyn till. När jag väl fått en uppfattning handlade det mycket om att identifiera business needs, och därigenom förstå hela affärsflödet och identifiera de mest kritiska parterna av applikationen. Detta gjordes genom bland annat att självmant köra applikationen samt intervjua olika personer från utvecklingsteamet för att själv få en uppfattning om vad det viktigaste är. På så sätt gav det möjlighet till att skräddarsy testningen och fokusera på de kritiska delarna av applikationen.

När väl förarbetet var klart, för att definiera exakt vad man behöver testa och varför, gällde det att hitta ett sätt att faktiskt utföra testerna. Vid detta skede skulle jag bestämma ett lämpligt verktyg för att skapa last-tester som bland annat ska vara integrerbart med nuvarande mjukvaruprocesser, kunna automatiseras samt utvidgas för bredare användning. När detta beslutsproblem var löst började jag designa testerna och sedan integrera dem mot befintliga mjukvaruprocesser, så som önskat enligt premisserna. Vid detta skede förstod jag att mitt arbete har skapat en grund för organisationen för att snabbt definiera hur last-testning ska genomföras. Med andra ord har detta lagt grunden till ett centralt förbättringsområde av en produkt för att bli den mest konkurrenskraftiga på marknaden.

Nu avslutningsvis har jag strävat mot att förenkla den fortsatta utvecklingen av last-tester för teamet – genom kontinuerlig dokumentation, en workshop/presentation för teamet och körbara tester i deras befintliga system. Personligen hoppas jag verkligen att de kan ta detta vidare, och sedan någon gång i framtiden kunna se och peka ut att jag var en del av just den processen.

Gemensamma tankar och avslutande ord

När vi kom hem från Oslo funderade vi på hur vi skulle kunna toppa Oslo-resan med något annat. Även om vi nu resterande tiden inte rest någonstans har vi fått uppleva en god blandning av otroligt roliga sociala aktiviteter och professionellt mentorskap av faddrar och andra relevanta intressenter.

Louise, Brian och Mattias

När det kommer till mentorskapet är vi väldigt överens om att vi ibland kom in i fallgropar där vi hade svårt att avgöra ifall vi var på rätt spår eller inte. Vad som var inplanerat inför oss var vårt första review-tillfälle, där vi fick otroligt värdefull feedback av tre Management Trainee:er från förra året. Feedbacken var mycket om presentationsteknik och upplägg som vi inte alls är vana med och kompletterade väl vårt analytiska arbete. Eftersom det är mycket information man ska presentera är det en utmaning i sig att strukturera och presentera materialet på ett intuitivt sätt för utomstående.

Det har varit många sociala aktiviteter (Escape Room, afterworks, etc) och det har varit väldigt enkelt att komma in i kulturen och bekanta sig med alla medarbetare. Nu sista delen av internship:et blev vi bland annat utmanade av Management Trainee:erna på en 7-kamp på Gröna Lund, och det är så kul att se dem ge sitt bästa trots att det är utanför arbetstid!

Vi har vår slutgiltiga presentation på torsdag den 25 augusti, och man känner verkligen hur det drar ihop sig. Det är både nervöst och riktigt spännande att äntligen få presentera det vi har gjort i sex veckor, och dessutom visa att det vi har gjort har ett värde för Vismas framtida utveckling.

Det var allt för oss! Vi hoppas verkligen att våra blogginlägg har gett någon form av insikt i hur det är att vara Summer Intern på Visma. Har ni några personliga frågor kan ni förstås komma till oss direkt.

Vänligen,
Brian – [email protected]
Louise – [email protected]
Vill du läsa mer om Vismas Management Trainee program eller vårt Summer Internship? Dessutom kan du hitta tankar om att vara Management Trainee. Klicka på respektive länk!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.