Tillbaka till huvudmeny

5 utmaningar vid byte av fakturahanteringssystem

För att lyckas med byte av fakturahanteringssystem finns det några fällor att se upp för.

Visma Proceedo Fakturahantering

Att byta ett system är ett projekt som påverkar många medarbetare och ibland flera funktioner i verksamheten. Detta innebär en del utmaningar. För att lyckas med ett byte av ett fakturahanteringssystem finns det några fällor att se upp för.

  1. Inte tillräckligt med tid

    För att garantera att det nya systemet innehåller alla nödvändiga funktioner måste man tänka igenom alla scenarier innan man väljer system. När systemet sedan tas i drift är det viktigt att administratörerna och andra som ska ge support till användarna sätter av tillräckligt med tid så att användarna snabbt kan arbeta effektivt i det nya systemet.

  2. Ingen förändring av arbetssättet

    För att dra full nytta av ett nytt fakturahanteringssystem kan det krävas att även arbetssätten förändras. Medarbetare som tidigare attesterat pappersfakturor måste nu gå in i ett fakturasystem för att göra samma sak och det upplevas som krångligt till att börja med. Bra information och ett väl anpassat gränssnitt kan göra övergången till ett nytt arbetssätt smidig.

  3. Ingen ansvarig för vidareutvecklingen

    Driftssättningen av det nya fakturahanteringssystemet är bara början av processen. Det kan finnas funktioner som ska introduceras för användarna efterhand, moduler som ska läggas till, leverantörer som ska förmås att skicka e-fakturor med mera. För att verkligen vidareutveckla systemet och få ut det mesta möjliga av investeringen är det oftast inte tillräckligt att låta någon ansvara för detta när det finns tid över – en ansvarig bör finnas som är tillägnad uppgiften på åtminstone deltid.

  4. Inga klara mål

    För att veta om investering varit lönsam måste företaget sätta mål och sedan följa upp om målen uppnåtts. Det kan till exempel handla om att komma upp i en viss andel e-fakturor inom en viss tid. Det går också att använda analysmodeller som exempelvis Peng-modellen för att se hur mycket pengar det nya systemet har sparat organisationen. När Varbergs kommun ville effektivisera sina beställningar sattes tydliga mål upp, och efter implementeringen såg man till att mäta om målen uppnåtts, och det gjorde de med råge – resultatet blev en nettonytta på 13 miljoner kronor.

  5. Fel fokus

    Det är lätt hänt att fokusera på de som använder systemet mest, som administratörerna, och se till att de är nöjda. Men det kan vara bättre att börja i andra änden. Genom att fokusera på sällananvändarna i första hand går det att eliminera många av de svårigheter som de annars skulle behöva hjälp med. Administratörerna behöver då lägga mindre tid på support och mer på övriga uppgifter, vilket ökar effektiviteten i alla led.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.