Tillbaka till huvudmeny

5 tips till dig som vill byta fakturahanteringssystem

Vår erfarenhet säger att det finns fem viktiga saker att tänka på för att undvika onödiga kostnader, tidsspill och produktivitetsförluster vid byte av fakturahanteringslösning. Läs vidare!

fakturahanteringslosning

För att undvika onödiga kostnader, tidsspill och produktivitetsförluster i verksamheten vid byte av en elektronisk fakturahantering kan det vara nyttigt att lära av andras erfarenheter. Vi har tillsammans med våra kunder identifierat fem tips som gör att du lyckas med ditt projekt.

  1. Visa användarna hur de ska arbeta

    Ett bra system ska vara intuitivt, men ofta kan det ändå kännas tryggt för användarna att se hur olika åtgärder ska utföras. För sällananvändare ska det inte behövas någon traditionell utbildning, men en kort video som visar steg för steg hur exempelvis en attestering ska gå till kan underlätta mycket.

  2. Välj rätt leverantör

    Det är inte bara fakturahanteringssystemet som måste passa den egna organisationen, även leverantören bör passa. En verksamhet som inte använt fakturahanteringslösning tidigare kan behöva mycket stöd under implementations- och inledningsfasen. Då krävs att leverantören har viljan och förmågan att ha den servicenivå och närvaro som krävs för att få en smidig övergång.

  3. Kvalitetssäkra processerna

    Ett bra fakturahanteringssystem ger möjlighet att automatisera delar av fakturahanteringen, men för att det ska ge verklig nytta måste de bakomliggande processerna fungera bra. Det kan behövas ett förprojekt där man går igenom kvaliteten på fakturorna som kommer in för att undvika det som annars kan ske – att felen endast uppstår snabbare.

  4. Kommunicera med leverantörerna

    Leverantörerna måste vara med på tåget. Många leverantörer har idag lösningar för att skicka e-faktura. Ofta kan det räcka att förvarna dem i tid för att de ska gå över till e-fakturering vid ett bestämt datum. Se till att specificera era krav på vilka parametrar som ska vara inkluderade i fakturan, exempelvis namn på beställare och kostnadsställe.

  5. Ha tålamod

    Förändringar känns alltid ovana i början. Innan några stora förändringar genomförs kan det vara bra att vänta några månader för att låta medarbetarna komma in i det nya systemet och arbetssättet. Det även vara så att en uppgift på ett ställe behöver ta lite längre tid under en viss period för att verksamheten ska få ut en större effektivitetsvinst någon annanstans och då är det viktigt att informera alla om detta.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.